AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
512

Seriösa(!) tips till bilköp?

Hej!

Jag är ruskigt sugen på att köpa nån snabb rackare om ca 1,5 år eller nåt, ska göra lumpen nu och jobba som ett svin efter det för att ha råd.

Nu skulle jag gärna vilja ha tips på snabb, snygg bil som kan vara värt ett köp? Tänkte mest ha den över en sommar eller nåt och bara köra runt i, gärna cab.

M3 vore ju najs men det kostar ju lax. En upptrimmad 325a är ju oxå ett alternativ. Vad har ni för tips? Fördelar, nackdelar? Priser?

BMW är ju självklart förstaval, men andra idéer? Kom gärna med massor av förslag! Jag är rookie...
325Ci
Varför inte M3 ?? du skulle bara ha den över en sommar ju..blir inte så dyrt då... eller??

540 har brutal acceleration och kostar inte lika mycket som M5 att äga.

/Simon
M3, ja varför inte, hur stor skillnad är det på årsmodellerna egentligen? Har kikat på bilder på M3or från 93 till 02 och jag ser ingen som helst skillnad på dem från 93 till 97-98 ungefär... Vad är det för skillnader på dem? Utseende- och motor-mässigt.

540 är najs, men jag vill inte ha automat och 540 blir kanske lite stort då jag tänkte åka med flickvännen bara :D
M3-Mackan
M3 93-95 3,0 motorn 286hk
M3 96-00(Osäker om det var då E46an kom) 3,2 motor 321hk finns med SMG lådan. Vita blinkers standard. Har för mig att det är även är vassare chassi från och med 96-

Har säkert missat ngt...någon annan mer påläst kan säkert fylla i...

-Mackan-
M3an fick nya fronten 1997... Tror också att den fick större broms-skivor runt 96.

///Tobias
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Om du verkligen ska äga bilen (dvs inte låta ex. dina päron stå för försäkringen) så kan det ju vara ett tips att kolla vad försäkringspremien är på. Har du ingen bonus och bor i stan så förmodar jag att en M3:a lär ligga runt 60000kr om året för en helförsäkring. Det kostar att ligga på top!
M3 låter intressant, mycket! Blir väl antagligen far som får "äga" bilen... Men vad har ni för mer specifierade tips då?

Årsmodell? Jag har inte råd med något över 200 000 tror jag...
Alvarligt talat. Snacka om att var ute i god tid.
Jag tror personligen att mycket kommer att hända på prisfronten på 1,5 år. Tyvärr för oss som har bil och perfekt för dig som ska handla då.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
540 finns med sexväxlad manuell låda upplysningsvis....

/Simon
Om du bara skall ut och smyga med tjejen som du skriver så varför inte en Z3 Roadster???!!!

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Z3 är intressant det med! Dock vill jag ha en med klös i och då lär det väl bli M-varianten som kostar en del?

540 manuell kostar väl en del? Svår att få tag på oxå..

Som sagt, tjejen är ju galen i Z3 (varför är alla tjejer det!?) Själv, föredrar jag en M3 men vad tycker ni är mest realistiskt att satsa på?
540 manuell är ofta inte dyrare än automat. Automaten har kostat extra en gång i tiden. 540 manuell utgör kanske 15-20% av det totala 540 beståndet, alltså är den ovanlig men för den skull INTE omöjligt att få tag på! Kolla på se.mobile.de och www.autoscout24.de t ex.

Lycka till!

/Simon
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
540i E34 är MYCKET ovanlig med manuell växellåda. Morsan var på jakt efter en manuell 540 för några år sedan. I jakten så listades runt 50 objekt upp i excell för att få en vettig bild av pris, utrustning m.m. EN av dessa 50 hade manuell låda... Jag tror att det är vanligare på E39. Om 1.5-2 år så lär du kunna hitta en -98:ans 540i för under 200k.
En E36 M3 kan vara fräck men en E39 540i är MÄKTIG!!
Inte helt fel med värsta gräddutrustningen inkl. TV/Navi, snygga 18" fälgar och en mullrande V8. I jämförelse med den nu lite tunna och föråldrade E36 M3.
-:BeeMWe:-
Satsa på en Z3 om valet står mellan den och M3, lättare att sälja sen. Och du får en nyare bil för samma peng :)

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om man bara vill ha den över sommaren måste det vara mest ekonomiskt att leasa bilen.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Anders Alj; -Tuff morsa :-D!!!

let the Best Machine Win!
As
119
Ash
///M Roadster -98
Säger bara en sak, satsa på M Roadstern.
Du kommer inte att bli besvkien...

MvH Ash
Ash: Skillnader i årsmodeller från dem då? Pris? Mer info tack :) Jag är ju en nolla...
As
119
Ash
///M Roadster -98
Årsmodellen spelar egentligen inte så stor roll, förutom när du ska sälja den då det är lättare och få ett bättre pris. Det viktiga är i vilket skick bilen är och hur många riktiga mil bilen gått. Titta på i vilket skick ratt och stolar är i. En bil som gått lite men har tex slitna stolar kan du bli misstänksam mot (har sett en hel del sådana i Tyskland).

Sen är det bara att njuta :) /Ash
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.