|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Vad ligger ägarkostnaderna på E92 330i respektive E60 530i av ungefär samma årsmodell? Skiljer bilarnas kostnader något? Vad isf.? Skatt, förbrukning, service, värdeminskning osv? Tack på förhand | |
|
Den största utgiften blir med all säkerhet värdeminskningen de första åren. E92 bör ha ett klart bättre andrahandsvärde än E60. Med viss risk för att just 330 på sikt blir lite av en udda modell. Det är ju en dyr bil och många av de som har råd väljer kanske 335 istället, eller 325 om pengarna spelar roll i dessa summor. Servicen är ju gratis de 3 första åren på svensksålda bilar och vagnskadegarantin ingår så jag gissar på att denna del är ganska identisk. |
|
| Varför bör E92 ha ett "klart bättre andrahandsvärde än E60"? | |
|
Kolla hur det ser ut med E39 530 jämfört med E46 330. 330 är klart dyrare trots att den var billigare som ny. Märkligt men ofta sant. När jag skulle köpa bil så letade jag främst efter 330 eftersom den har ett smidigare format. På grund av att 530 ofta var närmare 30.000 billigare för samma årsmodell/mil/utrustning så blev det en 530 istället. //Lövet |
|
|
carbon_e61: Precis som Andreas säger så har hittills varje motsvarande 3-serie varit mer eftertraktad i andrahand än 5-serien. Bra för begspekulanten är det eftersom motsvarande 5:a bjuder på betydligt bättre komfort, utrymmen och inte sällan mer utrustning för samma peng som motsvarande 3:a. En annan viktig faktor är att E92 debuterade 2007 och är således relativt färsk på marknaden och har många år framför sig innan nästa generationsskifte. E60 debuterade ju redan 2003, genomgick facelift förra året, och lär bli avlöst inom ett par år med en ny modell vilket då lär sätta press på värdet. |
|
| I vissa sammanhang brukar försäkringsbolagen ha högre premier på 3-serien än på 5-serien.Det kan vara värt att jämföra de olika modellerna i försäkringspris. | |
| Lite OT, men på vilket sätt är det märkligt att 330i E46 är dyrare som beg än 530i E39? | |
|
Därför att den var väldigt mycket billigare som ny exempelvis? //Lövet |
|
|
Tycker inte det är så märkligt, marknaden bestämmer som vanligt. Tillgång och efterfrågan. |
|
|
En stor del av nybilsförsäljningen sker i form av tjänstebilar. Jag misstänker att de som har tjänstebil i relativt stor grad är familjefäder och därmed vill ha en stor bil. De som däremot köper en begagnad BMW är yngre förmågor med stort bilintresse. De väljer hellre en lite mindre och sportigare bil. Således, stort utbud av 5-seriebilar, stor efterfrågan på 3-serie = högre begpris på E46 än E39, t ex. |
|
|
Inte alls orimligt. Fyndläge på 5-serie med andra ord. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.