|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, jag funderar lite en kompressor till min 540 E34 -95 till nästa sommar! Här är några punkter jag har funderat på som jag hoppas att jag ska kunna få svar på! 1. Bilen har gått snart 20000 mil nu, är det vansinne att sätta på en kompressor då? Har inga som helst problem med motorn och inte ett enda missljud, och vad jag vet så är det rätt stryktåliga maskiner? Däremot kan ju saker i drivlinan vara slitna.. 2. Vad jag förstår så kommer detta inte gå igenom besiktningen. Vissa säger att det "bara" är att ta av remmen osv, vissa säger att det inte går alls? Någon som har ett 100% säkert svar på det? Annars får man väll ta bort kompressorn en gång om året, borde inte vara allt för svårt? Funderar dock på hur den kommer att gå utan kompressor när den är mappad för det? Tänker på avgasvärdena bla på besiktningen. 3. Försäkring? Lär ju se till att inte krocka.. för ser dom det så lär man inte få ut något alls!? Men det gäller väll alla som trimmar! Det är en risk man får ta isåfall anser jag! 4. I kompressor kittet från Ess tuning i norge ingår detta: -411HP (7PSI). -CNC aluminum crank pulley. -8 Larger Bosch fuel injectors. -New ECU chip for fully optimized fuel/ignition control. -Vortech V2SQ Supercharger unit. -CNC hard anodized 20mm certal brackets and hardware. -Fully automatic belt tensioning system. -K&N air filter. -Discharge and intake assemblies. -Installation instructions. -Long-life serpentine drive belt. -Oil breather assembly designed for boost. -CNC machined, anodized fan spacer. -100% maintenance free operation. -2yr./unlimited mileage warranty. Och kostar för tillfället 6235 USD eller 4115 EUR Jag anser att det priset är värt en effektökning från 286 HK och 400 NM till 411 HK och 545 NM! Är inte helt säker men vad jag vet ingår montering i priset också!? 5. Hur blir värdet på bilen efter det här? Kommer den bli svårsåld? Eller kan den tom bli mer eftertraktad? 6. Så vitt jag vet så är ESS ett bra företag och verkar vara väl rekommenderat av BMW trimmare! Någon som har några invändningar? 7. Jag själv tycker det vore jävligt häftigt, en mer annorlunda grej än alla japanska turbotrimmade bilar som glider runt här : ) Tycker det är värt pengarna också, det hela handlar bara om hur mycket problem man kan råka ut för, och hur mycket extra det kan komma att kosta om det vill sig illa! Är det värt chansen så att säga!? Det är väll mina första tankar just nu, har säkert mer att skriva som jag inte kommer på nu! Hoppas jag kan få lite seriösa svar, för jag har en hel del seriösa tankar om vad man kan göra med bilen! ;) Alla svar är välkommna, men hoppas på rikiga svar och inte bara en massa spekulationer! | |
|
Glömde säga att jag kör med den 6 växlade manuella, någon som vet hur mycket effekt den och bakaxeln klarar? |
|
|
Vill minnas att jag läst (på ESS hemsida?) att de inte konverterar bilar med så pass många mil på mätaren. Men det kanske kan kombineras med en allmän översyn och renovering av maskinen i samband med konverteringen. Personligen skulle jag sälja bilen och satsa på en M5e39 istället då slipper du flera av problemen i punkterna ovan och jag tror totalekonomin blir bättre över tiden. Men det kanske inte är lika kul som att bygga nåt eget. Hade själv funderingar att kompressorkonvertera en 330e46 hos ESS. Ville ha en snabb rolig kombibil. Men hade M3e46 gjorts i touringutförande hade jag hellre satsat på en sån. |
|
|
Jo, det kan hända att det är så faktist, har hört något om det. Jo visst, jag menar man kan alltid byta lager, kolvar osv, men det kostar ju.. Jo den bilen har ju nästan lika mycket effekt orginal såg jag! men dock kostar den 100000 till! Grejen är ju den att jag gillar verkligen bilen jag har nu och det vore kul att lägga ner lite tid och arbete på den för att få den att gå! Det enda tråkiga är ju som sagt att den har gjort 20k mil snart, dock är väll dom flesta autobahnmil. hmm.. ja vad ska man göra tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.