AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
724

Spindelleds byte e36

Fick tvåor på yttre spindellederna på båda sidor på min e36a.
Har hört massa snack om byte av spindelleder. Vissa säger att det inte är lönt att byta bara yttre spindelleden och att det är monstersvårt.
Ni som har erefarenheter!
Är det lönt och eller svårt? Vad ska man byta mer i annat fall? hela armen?
Tacksam för svar!
To
51
Tompa27
e36 320i-91
svårt är det inte om man har verktyg.... men personligen skulle jag byta hela bärarmen....
bärarm och yttre led då bara?
To
51
Tompa27
e36 320i-91
det finns kompletta bärarma att köpa kosta runt tusenlappen styck...
allt är en fråga om kunskap och tillgång och pris... ska du göra det själv utan att ha verktyg att pressa ut och in leden så skulle jag byta hela bärarmen.. lämna du in bilen bara för att byta spindelleden så blir det inte mycket billigare med tanke att det är arbetet som dem ta betalt för. plus byter du hela så vet du att du ha en helt frisk bärarm med nya leder...
gå in på motor nord och titta på pris på en bärarm
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Såhär gjorde jag:
Slipade av botten på spindelleden och tryckte ur själva tappen ur leden. Sen sågade jag försiktigt genom ytterhöljet på spindelleden på två ställen och plockade ur den ur bärarmen.
Monteringen gjorde jag med skruvstycke och rörbitar, det svåraste är att pressa rakt så därför svarvade jag av röret på båda sidor för att veta att det skulle vara rakt. Trodde inte att skruvstycket skulle hålla att pressa i men det gjorde det.
Har man inte tillgång till svarv så är det naturligtvis lite svårare att få till en rak rörstump.

///BMW - Was sonst!
Nu är båda yttre spindellederna bytta! Två nya kostade 512:- på mekonomen.

Att få ut dom gick relativt lätt, ytterringen fick bearbetas med skärbrännare lite försiktigt och lossnade sedan hur lätt som helst.
Ipressningen var värre. Men jag löste det på följande sätt. Spindelleden knackas fast lite lätt underifrån. Sedan placerade jag en stor hylsa(avsedd för hjulbultar på bussar) uppochnerpå ovanpå länkarmen. Hylsan var så pass stor att gummibälgen på spindelleden kunde gå in i den. Sedan lade jag ett litet plattjärn ovanpå hylsan för att få en yta att lägga an mot.
Sen använde jag mej av en avdragare. Två klorsom griper runt underdelen på spindelleden och en gängtapp som skruvas an mot plattjärnet. SEdan är det bara att spänna sakta, samtidigt som någon knackar jämt omkring med en hammare underifrån på spindelleden.
Se bara till att sandpappra/stålborste på anlagsytorna och smörja ordentligt innan så ska det nog gå lätt som en plätt! Bytet gick på under två timmar med en hjälpande hand som skötte hammaren. Dessutom behövde inget utom styrstaget och själva spindelleden demonteras.

Tack för alla tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.