AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.287

hur kontrollera mätarställning?

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som rubriken lyder så skall jag kolla på en 328-96 på tis och undrar om någon har ett tips på hur man kontrollerar att bilen har gått de påstodda 14000 milen.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
loftahammar
det går inte till 100% att kolla det, det kan göra är att åka till en BMW verkstad och be dom om service historik, men det är inte alltid att det finns någon tyvärr...

lite tips: Länk samt "magkänslan" är inte att förakta...

Lycka till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Håller med maggan där.

Bara att gå på magkänsla och bilens generella skick.
Känn dig för, är ratten glapp?
Hur känns växellåda och bakvagn?

Är bilen välservad och normalt (?!) kört så bör den kännas sjysst.

//H

Åk före du så väntar jag på dig där.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tja då kommer rapporten efter att ha varit i helsingborg för att provköra 328:an::

Igår lyckades jag ta reda på att bilen var importerad av autohallen i helsingborg, vilka är vilt omskrivna här på forumet. Men första intrycket är att den är rätt frisk i kaross och inredning. Kanske lite väl sliten för att ha gått 14k, chassi känns stabilt styrningen knivskarp och kopplingen om inte purfärsk så kommer den i alla fall hålla ett bra tag till.

negativt? dimljusen fram, det ena trasigt och det andra spräckt. brända reflektorer, trasigt antispinn(sladd?) blästrad front och vindruta, kladd på oljelocket, hittade ingen chassienummer under huven (nån som vet vad det skall sittta?), brommsarna fram slut, helkass klima, och framför allt så var den rejält svårstartad ( efter provturen fick killen inte igång den igen), Och vid tomgång gick den rejält ojämt och "skakade" kännbart. och servicebok saknas helt.

Till historien skall skrivas att bilen har varit avställd det senaste året men är numera nybes UA. Testade även "högsta växlen från låg fart" och "hög (tredje) växlen och tryck på bromsen tills den närmar sig ett gubbstopp". På båda testen så gick motorn hur jämt och fint som helst.

Undrar nu om det finns något sätt att med hjälp av chassienummer osv lista ut om mätarställningen stämmer, om föregående ägare för att bekräfta onavstående osv.

Hade tänkt att gå vidare och se om man kan bekräfta eller dementera vad magen säger nu ;)

//Bjersér

loftahammar
låter som ett dåligt köp, har en 328 touring 97, och är långt ifrån det skicket, men den kanske är jävligt billig:)

Mvh Robban

Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Autohallen skruvade ju typ allt de hade i hallen så magkänslan är inte den bästa här. En bil som gått 14000 mil ska inte vara sliten.

//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
36000 kostar den, tycker inte det är så billigt. Får man ner den en tiotusen så kanske den är värd en chans... Tänkte kolla upp hur långt den "egentligen" har gått för att vara säker. Med 10k i "reserv" så räcker det till de reperationer som behövs. Men helst hittar jag en ärlig bil ;)

//Bjersér

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
chassinumret ska du nog finna under huven framme vid rutan. Har för mig det iaf :)

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.