AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.456

Någon som har stcc sportsystem?

Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! Som jag frågade i rubriken Är de någon som har original sportljuddämpare på sin e46 ?
isf hur är ljudet i dom, tillräckligt?
Hur monterar man ljuddämparen?
Måste man svetsa eller?
Har nämligen bjudit fast mig på en sådan ska hämta den i veckan och he den på 325:an. :)
Jag har en STCC-edition och har därför deras speciella sportsystem som endast ska finnas på dom modellerna vad jag kan förstå. Jag tycker ljudet är riktigt bra i min bil, men nu har inte så myket att jämföra med. Har t.ex. aldrig hört en bil med Eisenmann-system som så många härinne har. det skulle va bra att jämföra med det innan jag säger för mycket om hur bra det låter. Men med min referensram så tycker jag att ljudet räcker gott till.
Ni
221
Nick3
318i-91
Okey ja de är väl sportsystemet som skiljer en stcc från en utan sportsystem med m-pkt har jag då för mig!
Fast någon som vet hur man går tillväga för att montera dit systemet?
Jag har eftermonterat STCC-systemet på min bil. Man sågar av standardsystemet och monterar sportljuddämparen med muffar - precis som BMW-återförsäljarna gjorde med STCC Edition bilarna.

Jag tycker ljudet är precis som jag vill ha det, men det är ju väldigt mycket en smaksak. Det låter väldigt mycket mer än standardsysyemet i alla fall, det lät ju nästan ingening.
Du behöver två muffar, nr 2 här: Länk
Ni
221
Nick3
318i-91
Okey! tack för svaren så alltså ingen svetsning :-)
Då är de bara att våga sig på att kapa lös rören då...
Själva ljuddämparen sitter den bara fast med gummi-upphängningar?
Dämparen hänger i hållarna nr. 6: Länk
Det är samma till sport och standard, så dem flyttar du bara över.
Ni
221
Nick3
318i-91
Tackar för det :-) så man måste lös med hållarna från bilen alltså...
Åtminstone den ena, men jag tror det är lättast att lossa båda.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror ändå att du ska få någon att svetsa ihop det till dig....

Muffar och tätpasta det passar sig på Ragazoner tycker jag.

Jag köpte mig ett Eisenmann och satt och funderade på om jag skulle kapa själv och hålla på eller om jag skulle lämna bort. Som du förstår så slutade det med att jag lämnade bort. För ca 2' pix fick jag det inmätt, svetsat och rostskyddat av ett proffs.

Niklas

Fransosen
Ja visst känns det lite EPA med muffar, men eftersom det är så BMW gör det så tycker jag att det kändes okej. Pasta behövs inte, det är bra muffar.

På vilket sätt rostskyddade proffset rostfritt?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Ja du, han la nåt medel på den svetsade skarven som skulle rostskydda. Jag är inte så hemma på svets i rostfritt, inte svets alls faktiskt :-) ´men tydligen så finns det risk att svetsatde skarvar rostar lättare trots att det är rostfritt.

Känns som sagt väldigt EPA att BMW själva väljer att kapa och sätta muffar, men det hänger väl ihop med att dom kanske inte svetsar så hila mycket själva på en BMW-verkstad....

Jag fick mitt monterat och rostskyddat hos Per aka Dr Per här på forumet. Bor du i Stockholm är det väl värt ett samtal till honom så att då får en prisuppgift.

Det som avgjorde saken för min del var inte rostskyddet utan det faktum att man dels svetsade men även att dom monterade ned hela systemet och mätte in det så att det satt perfekt i kjolen sen. Det är ju annars lite trist om man mekar själv och sen sitter det lite snett. Satans irrieterande.

Men det är ju rätt tillfredsställande att kunna greja själv :-)

/Niklas

Fransosen
Ni
221
Nick3
318i-91
Ja nu är sportljuddämparen på plats iaf :-)
Hade in bilen på inspection2 och när den ändå var på lyften så bad jag dem montera dit ljuddämparen och de ser ju klart snyggare ut de gör det förstås men rent ljudmässigt så var de mindre ljud än förväntat helt klart mörkare ljud men när man drar upp den till 6000rpm så låter de då inte så mycket mer än original tycker jag men men rätt nöjd ändå!
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Det brukar ta några mil (50-100) innan den nya dämparen är "insjungen" :-)

Köpte mig som sagt enn Eisenmann RACE och vart precis som du lite besviken på att det inte lät mer liksom. Nu har jag kört ca 150 mil och nu låter det precis som jag ville ha det. Och det går utmärkt att åka i landsvägsfart utan att det stör på något vis.

Nu har jag iofs ingen erfarenhet av BMWs egna prylar men en ljuddämpare är en ljuddämpare är en ljuddämpare. Tänker jag som inte kan nåt eg :-)

Den största skillnaden misstänker jag att man får om man plockar bort dämparen mitt under bilen och sätter dit ett soundrohr. eller på svenska raka rör....

Niklas

Fransosen
Ni
221
Nick3
318i-91
Okey :-D så då har man kanske något roligt att vänta på då...
Har väl inte kört mer än högst 30mil sedan de monterades!
Men då ska jag ut å köra nu så man får upp lite mil på grejorna///mvh/
Niklas
Ja jag upplevde det också som lite tyst på högre varv i början, men det blev mer högljutt efter ett tag. På låga varv lät det som tusan redan från början. Det är ju nästan lite pinsamt om man åker inne i stan och det mullrar så folk vänder sig om. Fast sen kommer det någon gammal trimad Volvo, och man inser att man fortfarande är ganska diskret ... :-)
Ni
221
Nick3
318i-91
Jo jag tycker att på låga varv så låter de ganska dovt å mullrigt å de vill man ju gärna ha :-) men då får man hoppas att de blir bättre när den sjunger ut sen också på lite högre varv! Men som sagt hellre lite diskret än att de ska vråla då blir de ju jobbigt också!
Ångrar mig då inte att de blev ett stcc system dels pga av att de passar in så bra i bakkjolen också för att man gillar väl originalgrejor ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.