AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.309

Dumsnålt att slå på sommardäck 2,5-3mm?

Tjena,

Snål som man är undrar jag om det är dumsnålt att försöka klämma ut en säsong till på Michelin PS2, din ligger runt 2,5-3 jämnslitna?

Lär inte bli mer än 1000 mil kanske.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Njae, lite dumsnålt är det kanske. Inte så kul när det regnar men annars så är det väl helt ok då du utnyttjar dina sommardäck till fullo.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt till nya fullgoda däck menar jag....

Mvh Janne.
Ja risken för vattenplaning kanske börjar bli väl stor när det är så slitet. Får väl bita i det sura och investera....
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ja det är nog säkrast att byta om du inte vill tumma på säkerheten vid regn.

Snålheten bedrar visheten ;)

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Tänk global uppvärmning och kör en säsong till säger jag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så man ska utsätta sig och andra för risk bara för att man ska tänka på en globala uppvärmningen?? hoppas de va ironi...
Finns betydligt vettigare saker man kan tänka på om man vill bidra till de!

Va de gäller däcken så är dom ju fullt godkända,är väl fortfarnde 1,6mm som gäller?
Men är verkligen alla 4 däcken lika slitna?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
akta för vattenpölarna bara, annars ska det ju funka en säsong till beroende hur hårt du kör naturligtvis

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Vadå slöseri att byta säger jag, VET man att däcken är nära slutet kan man ju köra därefter.. antar att du inte jagar sekunder på bana heller?
Visst, risken för vattenplaning ökar men då kan du ju undvika att få vattenplaning.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hade bytt , kan vara en del skillnad i en nödsituation tex.Kör inte längre än 2,5 minimum då brukar dessutom varningsdottarna var framme.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
2,5-3mm innebär kanske 1-1,5mm vid sommarens slut. Och lägga på nya däck mitt i säsongen är ju extraarbete. Byt nu, du har förmodligen fått ut många mil redan nu från Michelinarna.
Svensk sommar i kombination med alla 60t-ekipage i detta land som klämmer till rodelbanor i vägarna kräver sitt mönsterdjup. (Nu får man väl trucker och grabbarna i hasorna ;))
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Monobike mfl.:
Jo,visserligen kan man köra försiktigare(läs långsammare),men det gör inte folk i gemen ändå när det kommer till kritan.
Bättre att byta i tid än att öka risken för olyckor i "onödan"..

Han är fundersam över hur han ska göra,vilket jag tolkar direkt som att han ska välja "nya däckalternativet"..

Lätt val.. och svaret från bl.a. min sida var ännu lättare att motivera än någonsin..

Mvh Janne.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du som jag byter bil regelbundet ska du vända på frågeställningen.

Kommer jag behöva byta däck före jag säljer bilen?
Kommer jag att köra slut på de nya däcken innan jag säljer bilen?

Om du svarade ja på den första frågan och nej på den andra så är det bara att byta på en gång!

Samma frågor gäller många inköp till bilen, bättre att nyttja nya delar själv än att låta nästa ägare får dem gratis. Du får sällan något högre pris för att du har nya delar på en bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.