AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.313

Varför blir vibrationer värre med breda fälgar?

Transocean
Har nu bytt till sommarsulor och dom sitter på 8.5" fälgar istället för 7" som är original för E34. Och ja, ET 10 istället för ET20.

Att det vibrerar vid inbromsningar vet jag beror på att framvagnen börjar att bli glapp (nu igen!) men varför förstärks vibbarna så pass mycket när man ändrar fälgbredd/ET?
Med bredare anliggningsyta mot vägen är det viktigt att framvagnen är i bra skick.
ojämnheter i vägbana kan ju göra att ytter eller innerkanten på det breda däcket tar upp mer kraft momentant. Det ger större påfrestning på stag och länkarmar, är dom i dåligt skick vibrerar det pg.a. av att ytterkanten eller innerkanten påfrestas av det större vinkelfelet detta ger.

Transocean
Jo, ok, men när jag körde med 225/60/15 på 7" förra sommarn hade jag endast svaga vibrationer. Däck jag har på mina 8.5":or är lika breda d v s 225:or. Då kan det inte ha nånting med själva däcken att göra utan måste bero på fälgbredd/et?

Självklart har fälgbredden också inverkan på detta. Det är den sammanlagda massan på däck och fälg som inverkar.

Transocean
Tror inte det skiljer mycket när det gäller massan på fälg/däck. Det som garanterat skiljer är ET som skiljer med 1 cm (ET10 vs ET20). Jag misstänker att när vikten av ett hjul hamnar 1 cm utåt blir nånting fel och vibrationer upplevs som starkare? Vad tror du om den teorin?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hjulen kan vara orunda eller obalanserade.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Transocean
De är balanserade och någorlunda runda. Vibrerar inte när man kör utan när man bromsar. Jag är intresserad av ET:s inverkan.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Med ändrad spårvidd (genom annan ET) och sänkningssatser ändras mycket av det som fabriken lagt ner många timmar på att "fullända".

Är det dessutom så att stötdämpare och sänkfjädrar inte är anpassade för
varandra blir det inte direkt bättre...

Att ändra spårvidden så lite som möjligt på framvagnen är ganska självklart
för de flesta, eller...?

/M

///Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vibrationer vid bromsning beror oftast på glapp i framvagnen, casterstagsbussningar, spindelleder, fjäderben o.s.v. Bredare däck och lägre profil förstärker vibrationerna. Hög däckprofil och vinterdäck dämpar ut en del av vibrationerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.