AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.651

528 går dåligt vid start

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Min 528 går lite illa vid start, som den inte går på alla cylindrar när jag startar den. Ibland kan den gå bra direkt men oftasts så går den illa i kanske 15 sekunder. Sen går den hur bra som helst efter det. Vad kan vara felet vid start?

Hade dessutom lite problem vid besiktningen nyligen. Avgasvärdena var dåliga. Vid andra försöket var det lika illa men sen plötsligt under testet så sjönk alla värden till perfekta och den gick igenom. Verkar som något är nyckfullt/glapp.

Tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stift? Tändspolar, kondens/olja i tändsstiftsbrunnarna, ?
Nån tempgivare som inte vill vara med och ger fel värden till motorstyrningen tex.
Ev felkoder vore ju bra att kunna läsa av som ledtråd,
Du har inte startat bilen kall och enbart flyttat den några meter ? tex garanterat tändningsmissar o sura stift dagen efter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...det där med att flytta bilen några meter,kall osv med påföljd att bilen surar ner sig,har jag aldrig haft problem med på min 523:a(inte tidigare ägaren heller)..
Om det sker så måste något annat i motorstyrningen ej vara i toppskick tycker jag...men har Hasso skrivit det så är det tydligen ett "fenomen" som kan uppstå även på helt kuranta E39:or :)

Visst,en motor behöver en fetare blandning vid kallstarter,men det ska den "klara av" utan tändmissar och startsvårigheter sedan.

Mvh Janne.
älgen
Hmm.. det där verkar som en kopia av mitt problem.Har gått lite taskigt av och till2-3 månader. Kollade stiften och färg,nääe luktar inte det lite skumt om avgaserna?,ni vet man vill inte inse att det är något. Inget problem med kylvattnet heller. Imåndags då blåste topp-packningen direkt,bara att styra in till kanten och grina. Säger inte att det är det felet ,går väl att kolla med lackmus eller dyl och utesluta den felorsaken.

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nej, inte kört kort sträcka och stängt av dagen innan. Känns som det kan vara 10 olika fel.

Min son ska in på gymnasiet, bilmeklinje till hösten. Gud välsigne honom för det valet. Svårt detta med bilar. Antingen köper man nya bilar och slipper problem men betalar dyrt för det. Eller så åker man en trött 528 från -97 och är glad så länge den håller. Värdet på en sån bil idag är så lågt att det snart inte är lönt att kosta på den vid dyra reparationer.

Kör med den så länge den håller nu och förlitar mig på att min son hjälper mig i framtiden. Har ingen lust lägga pengar på nyare bilar mer nu när man inser värdeminskningarna det medför.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Janne T: Min 528-96 misstände tex dagen efter jag kört den in och ut garaget för att jobba med en annan bil. Det händer typ på forum världen över 3 ggr i veckan typ. tom folk som inte får igång sin E39 dagen efter 4 kallstarter på rad och bara flyttat den några meter sedan fått bogserat den till verkstad.

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Hasso...
Låter ju inte speciellt "premium" iaf :/

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag backar upp Hasso där! Det händer att mina E39:or misständer lite om jag flyttar de kalla på gårn! De går igång som en påse skit, men kommer igång med alla 6 rätt så snabbt.

Det var värre med M50 (enkelvanos) E34, den kunde buttra ihop helt! Tjurig som fan.

Men till tråden, kamaxellägesgivare (du har nog bara på insugkam pga. enkelvanos) kan ge diverse liknande symptom. Byt lägesgivare eller kanske ännu bättre läs ut felkoder på en verkstad först.

Mvh:

Zoltan
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
ok, blir att lämna in för felkodskontroll, tack så länge
Se min tråd, vi har ju samma motorer...
Länk

Visade sig att den blev sur, laddade upp batteriet eftersom det tog slut på startmotorn, tog ur tändstiften och lät dem "torka" över natten (kanske överkurs), ryckte ur säkringen för soppa pumpen (Nr 18) körde 15sek på startmotorn, i med säkringen och Voilá! Bilen startade...

Har aldrig haft "förmånen" att uppleva detta mysko problem, trots många korta kallstarter osv. Hur var det, verkade kompen låg också när problemen uppstod, jag sätter en peng på att det är ventiltryckarna som jäklas och då får man just det som beskrivs, eller olika grader av detta osv. Blandas ofta ihop med att motorn är sur osv, vilket den iofs blir, men det är brist på komp som gör att den inte startar.
Bensinen i sig dunstar bort ganska snabbt men ventilhydrauliken kan strula långt efteråt.
Se t.ex
Länk
och sök gärna på liknande länkar, "startar ej", "ingen komp" osv. Ett ganska vanligt problem på många bilar, alla har nästan samma lösning för hydrauliska ventiltryckare/lyftare sen många år tillbaka, har inte så mycket med premiumbilar att göra...)

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke: bensinen dunstar inte i en stängd cylinder, framförallt inte en fet kallstartsblandning:)
Jag hade en Saab 900 som startade utan startmotor dagen, dvs enbart tillslag av tändningen om jag kört den på choke någon halvkilometer och stängde av den sedan kall. (Biltema tändningsmodul som saknade en spärrdiod)
Du har en M52TU dvs med 4elektrods platina stift, de klarar surningen bättre än M52an tvåelektrodstift.

Länk
Mådä.
Jag har inte bytat stift, kan inte säga vad det sitter där men förmodligen är det 4-elektrod.
Har också varit med om pangstart enbart med tändningsbrytaren. Man skall ha lite tur med en lagom sur motor som stannar i "rätt" läge på nån cylinder.
Vissa motorer, flyg bl.a, startades förr med en krutladdning i en eller två cylindrar.
Snacka om snabbstart.

FP
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Nu hände det mig att den surnade. Har ju M52-motorn i min 328i -96. I söndags körde jag ut bilen ur garaget för att köra ut fyrhjulingen som stod innanför. Alltså jag hade igång bilen i några sekunder. Sen när jag bökat ett tag och kört ut fyrisen körde jag in bilen igen...den var igång några sek även denna gång. Igår (dagen efter) när jag skulle till jobbet och startade pärlan gick den duktigt ojämnt. Lämnade bilen och åkte buss till jobbet istället. Under dagen läste jag runt lite bl a här. Plockade ur stiften när jag kom hem och dem stank soppa och var lite fuktiga, men framförallt tokslut (köpt bilen för ung. 3 veckor sedan). Ryckte säkringen till soppapumpen (nr.18) och harvade lite, sen in med nya stift och startade. Gick lite lurvigt men jag åkte ut och körde och efter bara några 100 meter började den gå fint igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.