AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.805

Kontakt till xenon ballast

Finns det och köpa löst d2 amp kontakten till xenon ballasten?
Alltså den som kopplas till lampan.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför undrar du ? Har du köpt ett gäng stulna strålkastare tro ? :)
nä,var ett hål i damasken när jag köpte bilen så det har börjat å rosta i kontakt stycket.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Här finns de Länk
Går det att öppna kontakten?
sitter ju några klipps runtom men det är limmat i hålen på nedre kanten så den kanske även är limmad,någon som vet?
svarar på mitt eget inlägg,allt är ingjutet inne i kontakten med nått svart gummi liknande material.
Så det är väldigt invecklat om man ska byta kontakten då jag antar att det inte går att plocka lös kabeln från ballasten heller.
Så för min del får det bli en ny ballast om ingen har nån jätte bra ide?
WA
2.343
WAN
titta på länken o köp en kabel som visas där,de är bara o skarva kabeln till lämplig längd,jag har gjort det!
jo har gjort det, det var den jag "dissikerade"
skarva har jag fundera på men det ser så "billigt" ut,var ju sånt man gjorde på volvo,tycker inte det hör hemma på bmw =)
Det handlar knappast om att skarva med hylsor och tejp eller liknande eftersom det är högspänning i denna kabeln. Men träd på dubbla krympslangar på dels varje innerledare, dels på ytterhöljet. Löd ihop ledarna noga och utan att det blir minsta lilla vass kant eller tråd söm sticker ut från lödningen. Dra över krympen och värm, en i taget i dubbla lager, därefter likadant på ytterhöljet, sen funkar det. Använd gärna krympslang med smältlim på ytterhöljet så blir det riktigt vattentätt.

FP
Självklart har jag tänkt på det men det kommer fortfarande var en skarv som jag kommer och må dåligt över (pedant) =)
Tack för alla förslag,skriv gärna ner mer om ni har.
WA
2.343
WAN
om du visste vad lödda skarvar du har på bilens kabelhärva!
Njae några lödningar i kablaget finns knappast på bilarna sen rätt länge, däremot olika crimpskarvar (kontaktpressning). Endast Teutel & Co på OCC kör väl med lödningar på TV-showen...)
Man upptäckte redan under WWII (flyget) att kontaktpressning hade vida överlägsen tillförlitlighet, biltillverkarna följde så småningom efter.
I fallet med kabeln till HID-lampan blir det lite smidigare att löda/krympa, det är ju dessutom inga höga strömmar i kablaget.
Eftersom anlutningen i själva drivenheten också har en pressad hylsa över kabelns ytterhölje och är förseglad så går det inte att öppna där. Man kan enkelt fylla ut de inre krympskarvarna innan man krymper ytterdelen på skarven, sen syns skarven knappast. Det blir en styvare del just i själva skarven men tillförlitligheten blir lika bra som övriga kabeln om det görs rätt.

FP
WA
2.343
WAN
Där har du helt fel, kabelhärvan i min e38 750 99a hade lödd kabelskarv den hade dubbla batterin o kablaget var lödningar på,lika så kabelhärvan till nav o cd växlar ut gångar o webasto.
WA
2.343
WAN
givetvis också med hyllsor som är lödda.
Det var intressant. Var det nåt eftermonterat, du har ingen bild eller så på kontakter eller skarvhylsor? Jag har inte funnit några lödade anslutningar ute i kablagen på mina senaste bilar. Jobbar du med el och förbindningsteknik i dagliga livet eller så? Inte för att lödningar i sig är undermålig teknik men man uppnår aldrig den jämnhet och säkerhet i förbindningarna som kontaktpressning innebär, med gastät förbindning och mindre stress och större böjtålighet på själva ledarna intill skarvstället.

FP
WA
2.343
WAN
varenda telefon o platt tv är lödd pluss mycke andra el prylar,å inom marin branschen de jag jobbar inom,med el o tändsystem utsatt för fukt .
Självklart. Alla kretskorts löds men vi pratar ju kabelskarvar och kabelkontakter här, inget annat. Till och med kabeländar som löds mot kretskort har ofta en liten kontaktpressad del i änden, man undviker i det längsta att löda direkt mot ledarna. Menar du fortfarande att du har lödda kabelskarvar i din E38?

FP
WA
2.343
WAN
ja de hade jag, de fanns på kablaget till dubbell installation av batterina obs! orginal ej något som var installerat efterhand.
OK. Jag har försökt hitta kablaget i ETK på din bilmodell men det gick inte. Jag har sett kabelskor på generatorer som var pressade och därefter lödade i änden, varför kan man undra. Det normala till 99,9% i bilar och annat är kontaktpressning, därför reagerar man när du här ovan antyder att det är många.

FP
WA
2.343
WAN
ja så är de faktiskt. C:\Documents and Settings\User\Mina dokument\Mina bilder\Adobe\Andra foton\ACER - 415931738\första digitaltagn. 2008 029 (2).jpg
WA
2.343
WAN
nu blev de nått galet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.