|
|
|
|---|---|
| vågar man tanka typ 50/50 med etanol o blyfritt 95 oktan? går dåligt, svårstartad? | |
| 50/50 är ytterst tveksamt då en etanol motor har ett myct högre bränsletryck än en bensinmotor. Men en viss del etanol går nog dock vet jag inte hur många % som funkar, kanske 15-20% etanol? | |
|
Kanske inte så där jätte smart. Etanol har lägre energiinnehåll än bensin, följaktligen behöver motorn ungefär 40% mer Etanol än bensin. Det ligger ganska så rejält utanför vad orginalmappen samt spridarna kan hantera. Följden kommer bli att motorn går tunnt (för lite bränsle) och spikar = ingen motor. Men du kan ju testa och se hur det går! =) Vad kostar etanol nu? 8kr/lit? Det är inte en slump att bensinen (95oktan) kostar ganska exakt 40% mer än etanol.. Slutsumman kommer ändå bli den samma. Mvh |
|
| BTW: 95oktan innehåller redan 5% etanol... | |
| Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att prova med etanol, men att prova med 50% måste ses som vansinne, nu har ju inte Tim gjort det och jag hoppas han inte gör det heller, det kan bli ett dyrt experiment. | |
pg_ice |
jag har hört rykten om att etanol kan självdetonera helt plötsligt. händer det när kolven är i fel läge så kan man ju räkna ut vad som händer. stämmer det inte att det är många motorer har rasat på senare tid som körts på etanol . och att dom inte hittar nån orsak till det stämmer det att etanolen "kan" självantändas så kan ju det vara boven. jag litar inte på skiten för fem öre. |
pg_ice |
tillägg: jag har för mig att det var nåt med tryckvariationer som kunde får etanolen att självantända. lösa rykten dock |
|
Du kan tanka 50/50 utan risk. Väldigt många bilar fungerar bra även med 100% E85. Den kommer INTE att spika då E85 = 104 oktan. Den ger förmodligen lite sämre effekt om inblandningen blir för stor, du får helt enkelt prova dig fram till vilken blandning som fungerar bäst för dig och ditt körsätt. Om motorn ständigt ska högprestera kan dat vara bra att blanda i blyersättningsmedel för att skydda ventilsätena. Annars behövs inte det då etanol kyler bättre än bensin. Startproblem kan uppstå vid kallare än -15 och 100%. Det är därför bensininblandningen är 30% på vintern mot 15% på sommaren. Här är bra länkar. Länk Länk Länk Länk |
|
| Backard: "Utan risk"??? Måhända att motorn "går ett tag" men problemen lär dyka upp förr eller senare, tex att etanolen "löser upp" bensinslangarna inifrån med allt roligt det kan innebära... | |
|
Visst kan det hända, det är mycket som kan hända. Men varför "måla fan på väggen"? Jag har själv kört på E85 två år utan det minsta problem. Jag tror att all information Tim behöver går att finna i länkarna jag bifogade. |
|
| Det där med att etanol fräter upp bensinslangar är nog lite överdrivet, visst det kanske är aggresivare än bensin. Men jag har kört etanol i min golf 2:a från 89 i 2 år och den har orginal-slangarna dom har inte trillat i småbitar... Men jag skulle nog vara lite försiktig med att bara hälla i etanol i min S50, men har man bara koll på blandningsförhållandet är det ju inga problem! | |
Nisse_hellberg |
Jag har kört min saab 93 sportsedan i ca 1,5år, som dock inte är en biopower på etanol både 100% och även blandat 80etanol/20bensin. inga beskymmer, E85 är ju dock bara 85% etanol 15 blyfri bensin. kör i tjänsten ca 4000mil om året! att slangarna skulle lösas upp och gå sönder är ju bara skrattretande... Etanol eller bensin.... behövs det några ytterliga komentarer till det. Kör med Etanol och prova dig fram och se hur pass du kan blanda... precis som det skrivs i andra inlägg så går bilen bättre eftersom den är 104oktanig, turbon laddar mer eftersom den inte knackar (knacksensorn). |
| Nisse: Mycket möjligt att bränsleslangarna på en Saab 93 (oavsett om det är en vanlig eller Bio) är identiska, dvs etanol-tåliga! Men på en M3 från -94 är de garanterat INTE etanol beständiga, om de nu inte bytts ut till sådana...Självklart löses vanliga slangar inte upp på nolltid utan det tar sin lilla tid, men varningen är helt klart befogad... | |
kilroy |
Att köra en M-bil på etanol är lika meningslöst som att skåla i Ramlösa på nyårsafton. Har du sen lite otur får du problem med motorsmörjningen också. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Varför ska du köra på etanol?? Blir ju inte billigare och inte mer effekt. fattar faktist inte varför du ens funderar på det. |
|
|
Etanol ger ca 10-20% mer effekt till ca 5-15% högre förbrukning. Om man räknar på det ekonomiska så beror besparingen på hur många mil man kör per år. Etanolen är ju betydligt billigare än bensin och om man kör 1500 mil så borde man spara ca 4000/år. |
|
|
Hej Tim! Åkte 50%/50% med etanol/95oktan i min M3 -94 som då hade gått runt 8000 mil. Upplevde inga problem alls o då körde ja kanske 1000 mil så innan bensinpriset var tillbaks runt 10kr igen o det var mer eller mindre meningslöst o tanka etanol. Vill minnas att med den inblandningen kändes motor rappare på höga varv och förbrukning steg nog runt 5-10%. Kändes aldrig som att det var någon idé o byta tryckregulatorn för o kunna köra på ren E85 då förbrukning förmodligen skulle stiga till kanske 20% mer än bara ren bensin. Min kalkyl såg ut så här.... Snitt föbrunkning 1,5l/mil 98 oktanig(12kr/l) bensin = 18kr/mil 1,65l/mil 50% 95okt(11,70kr/l) + 50%(7,90kr/l) E85 = 16,17kr/mil 1,8l/mil 100% E85(7,90kr/l) = 14,22kr/mil men då skulle kostnader för konverting också tillkoma... |
|
|
Macke 325 etanol i din golf 2a? Får man fråga vad det är för golf? jag har en golf 2a, 1.6 förgasare... hur många % etanol kör du på? |
|
|
Kör man på etanol måste man ha tätare oljebyten . Etanol förorenan oljan mer än bensin. |
|
| Det är en 1.8 med central insprut, som mest har jag nog kört 60-70%. Jag läste någonstans att det skulle gå att köra på 100% utan att ändra något, men vill man vara på säkra sidan ökar man bränsletrycket lite. | |
| går de köra på min 1.6 med gasare då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.