|
|
|
|---|---|
|
Problemet gäller en BMW 540ia -97. Har haft bilen undaställd över vintern och har startat upp den lite då och då. Så för någon vecka sedan så tyckte jag att det var dags att ta fram den. Batteriet ha de dragits ur så jag laddade upp det. Vred på nyckeln, startmotorn gick som den skulle, men den vägrar starta. Plockade bort baksätet för att lyssna om pumparna surrade, men dom var stendöda. Bränslepumps relät klickade inte heller, för det är väl bränslerelät som sitter i mitten ovanför batteriet? Kan det vara så att imobilizern gör så att bilen inte startar, eller nån annan form av stöldskydd som krånglar för att batteriet har varit urdraget? Vore fint att slippa traila ner BMWn till Novation för felsökning. MVH Kristoffer, som längtar efter v8 ljudet från 540in. | |
|
Ingen som har nån teori om vad som kan vara fel? |
|
| Kan ju vara batteriet som är dåligt om det djupurladdades under vintern. Testa att låna ett friskt batteri och försök med det. | |
|
om det är pumparna kan du ju prova att antingen koppla ur dem och koppla på 12 direkt på pumpen för att se om pumpen går igång. gör den det så lär det vara relät som måste bytas. Hade liknande problem med en E36 320 som jag hade tidigare. Den körde jag på extern ström när jag hade fått ut den ur tanken. Den ville dock inte gå på externström när den var itanken utan först när den var ute ur tanken och lös kopllade jag direkt på pupemns poler. Irriterande nog hade jag redan köpt en ny pump. Nytt relä senare hoppade han igång. Om det inte är relä eller pump så är det nog kamläges givaren som har gett upp. Har du tillgång till ett carsoft interface? /Ian Min bil: Länk |
|
|
idde: Har inte tillgång till carsoft. Är det carsoft man kollar felkoder med? Ska tvångsköra pumpen i morron så återkommer jag med rapport. Tack så länge! |
|
|
Carsoft är det som man kan kolla upp felkoder med. Kan var en lifesaver när man står och undrar vad som felar. Min bil: Länk |
|
|
I mitt fall var det startspärren som blockerade när larmenheten la av. Defa larm 823x-g. Har du alla funktioner i tändningsläge 2? Kan du larma på/av ? Beroende på hur många kretsar startspärren bryter 1,2eller 3 blir du av med tändning och övriga funktioner i läge 2 eller bränslepump eller startmotor.Jag blev av med alla dessa. Hoppas du är en lösning på spåren och detta kanske är en hjälp på vägen Mvh Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.