|
|
|
|---|---|
|
Ett tipps på att lufta kylsystemet på Bmw. Följande behövs. Ett extra kylar lock trägårdslang med den ”vanliga vattna blommor anslutning, (den som man vrider på) Borra ett hål i centrum av reserv kylar locket så att du kan trycka in slangen försök få den med lite för mycket tight het. Fyll upp kylsystemet som vanligt. Skruva sedan på locket på behållaren med din hemma gjorda slang. Vrid sedan försiktigt upp ett lite lätt tryck. Öppna luft nippeln Låt bilen stå med tryck en stund så du ser att de inte finns någon luft kvar. På så vi slipper man att de skvätter från fläkten mm. Bara ett litet tipps BMW smaskens till sista slicken | |
|
Fick lite huvudbry ang luftning när jag bytte vattenpump. Finns ett mycket bra mektips här på forumet i ämnet men stämde inte till 100% till min bil. Har en Z3 med M54B30 motor tillverkad Aug 2000. Har ingen luftskruv på termostathuset utan min satt på expansionskärlet vid torpedväggen. Kollade med Theanders i Lund som sade att det var självluftande. Nåväl, efter byte så öppnade jag luftskruven ändå tills det bara kom vatten och det verkar ha fungerat bra. Tempmätaren är i mitten och stadig. Ville bara tala om att om luftskruven sitter som min gör (högst upp) så blir luftningen enkel. Anledningen till bytet var de skräckhistorier om plastimpellrar som gått sönder. Passade även på att fetta in lagrena till bältessträckarna. Tack Hasso för mekartipset! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är nog ett utmärkt tipps speciellt för de som har extrautrusningen "latenvärme" där systemet måste trycksättas för att kunna lufta ur "latentvärmeaccumulatorn" Men man måste tömma ur expansionskärlet till rätt nivå för kall motor innan man kör den varm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Värt att tänka på är att inte påverka övertrycksventilen i locket. Det öppnar vanligtvis vid låga tryck (~1,7bar). När man öppnar en trägårdsslang försiktigt, är det flödet som är "försiktigt", inte trycket. Vill inte moralisera, men det är tråkigt om det säger poff och allting dränks med vatten. Tipset i sig är ju lysande, om man bara låter övertrycksventilen jobba ostört under luftningen. |
|
| Lyfter en 4 år gammal tråd! Detta har jag missat helt:) Är guld värt om de funkar! Men när ts menar att man ska vrida på trycket med slangen...hur menar han? trädgårdsslang som är kopplat till vattenuttaget i huset? fattar inte riktigt:( | |
|
Tvivlar på att han menar att koppla den till vattenkranen då det ju skall vara glykolblandat och det vore ju synd att spränga systemet av misstag. Själv skulle jag blanda till 50/50 kylvätska och hälla från vattenkanna på hög höjd t.ex. Men å andra sidan verkar det lätt att avlufta en M54 eftersom det är självavluftande (trots alla skriverier i ämnet??). Min BMW-mekaniker luftade av på några minuter och jag har aldrig behövt efterfylla. Han körde klassiska tricket att avlufta med elpumpen till kupevärmen. |
|
| haha du får ursäkta min tröghet:) Ja nu hänger jag med, hälla med en vattenkanna ner i slangen som är monterad i kylarlocket! Har jag fattat rätt? Och de är föresten m20b25 motorn de handlar om! Min m54 har jag kört med i tror de blir snart 2år och 5000 mil utan nåt bekymmer! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.