AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.658

Sänkning av en E31 med EDC!

Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Har en 850-91:a med EDC.Jag var i kontakt med Shmiedmann i Danmark för en beställning av en sänkningssats till min bil.Men efter en "dubbelkoll",så passade inte deras(lowtech)fjädersats min bil pga EDC:n!
Vet nån vad som skiljer?Jag har en E38:a som fjädrarna byttes ut mot "standard"utan problem.Den hade oxå EDC dämparna,men jag tog vanliga fjädrar ,och det funkade perfekt.
Tacksam för tips!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att sänka med EDC är knepigt. H&R är en av dom få som har en sats. www.forza.se är agent. Jag har en 850CiA 95 med EDC och där byttes fjädrarna till H&R 35mm runtom. Numer tar jag i varje fartgupp(trots smyga över på ena sidan), gummiläppen fram är keffad och det är knappt den lilla kanten vid garaget klarar sig från skrap. Mina fjädrar åker väck inom en kort period. Avråder från annan sänkning än med M-fjädrar, original d v s.
Jag har varit i kontakt med Schmiedemann vid något tillfälle häromåret och det slutade med att jag inte handlade.

Lycka till iaf!
Mvh
Asken
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har jagat sänkningsfjädrar för edc till 850:n som en vilde utan resultat. Hittade inget på Forza.se heller som skulle passa..?..

Men men, är 35mm för mycket för fartguppen så går det ju bort för de flesta.

Hur mycket sänker CSI-fjädrarna? Om nu CSI:n har EDC...?...
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Hej sänkning med edc är lurigt,det sitter en nivåvakt fram o en bak, så efter montering av sänkfjädrar tror styrenheten att bilen ska "hissas" - styr på mer tryck-bilen blir "stum".
Gör så här: märk ut på givaren vart "noll"är(bilen står normalt på marken)
sänk kompensera på givaren så att nivåvakten står på "noll" efter sänkningen

lycka till

finns vridet behövs ingen turbo
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Då funkar det att enbart sänka fram då? eller blir det för mycket lutning?

Vad skiljer fjädrarna emellan, icke EDC och med?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rattmeister: Prova ring dom, det gjorde jag... som brundins skrev är det lite meck vid montering. Vid sänkning ska man nog försöka sänka runtom är min erfarenhet.

BMW Originalfjädrar/ M-version kanske finns? JAg överväger själv det alternativet, får spåna lite mer.

Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.