|
|
|
|---|---|
|
Hej min E38 har gått snart 25000 mil så jag undrar när det är dags att byta stagen i framvagnen. Bilen känns nämligen lite tung och sliten i framvagnen när man kör över kanter och gupp. Jag har hört att om man byter samtliga stag o bussningar i framvagner så får man tillbaka nybilskänslan i bilen. Därför undrar jag om det finns någon som gjort detta och känt någon skillnad. Sen undar jag om det är svårt att byta själv .Mvh Nicklas Nille | |
|
Jag går i samma tankar och funderar samtidigt på var man billigast beställer en komplett sats med alla detaljer av BRA kvalitet. Kör helst Ferrari 355 |
|
|
på tyska ebay så säjls hela satser för både fram o bak vagn som är väldigt prisvärt Vad vore världen utan BMW?? |
|
|
Jag har sett dessa satser bl.a. från Göde. Jag tvekar dock då det skrivs en hel del negativt om kvaliteten på dessa satser på tyska BMW forum. Jag försöker hitta något mellan alternativ prismässigt, någon som vet om prisvärda alternativ? Kör helst Ferrari 355 |
|
|
Har räknat på vad en komplett sats från Micro (Lemförder) kostar till framvagnen och den ligger på ca 6500:- utan styrlänkaget. Med styredelar blir det ca 9500:- Samma sats från Göde ligger på ca 300 EUR. Det måste vara stor skillnad i kvalitet när priset skiljer SÅ mycket! Kör helst Ferrari 355 |
|
|
Är det ingen som vet vad som är värt att köpa? Nille |
|
|
Hej Nillenalle, Jag har bytt rubbet i min framvagn när det gäller stag och leder med knappt 20000mil på mätaren. Knappast så att allt var tvärslut, men den känns i alla fall nyare än den gjorde vid 12000 mil. Det mest kritiska verktyget för att göra jobbet själv är en stadig spindelledsavdragare. (Du kan lyckas med Biltemas gjutna klo-modell, men räkna med att den håller att använda max en gång). Med de milen du har, bör statistiskt även bakvagnens yttre nedre lager och övre bakre länkarm kontrolleras. Lyft bilen så bakhjulet blir frihängande och fatta däcket med ett tvåhandsgrepp kl. 6 och kl 12. Känn om det finns något glapp. Länk |
|
|
Hej powertoy vad kostade grejerna? Mvh Nille |
|
|
Vet inte om kvaliten på "e-bay delar"är jämförbara med orginal,men jag bytte dom bakre framvagnsstagen på min 740-95,och bilen blev helt annan. Stagen var dom som säljs på Mekonomen,tror att det är Lemförder. Tänk bara på att inte dra åt bultar m.m med hjulen "hängande".Bilen måste upp på en fyrpelarlyft eller liknande,så att inte bussningarna sätts i spänn. Vet av erfarenhet,att det som som påverkar körkänsla,är just dom bakre framvagnsstagen+stötdämparna.Det behöver inte vara glapp i kullederna för att dom är slut.Det är oftast gummibussningarna som är för mjuka pga ålder,eller att dom(eller särskilt den vänstra bussningen)fått olja på sig! Det är ju så att på E38:orna,så läcker det servoolja från slangarna.Det rinner med tiden på bussningen,som blir mjuk. Övriga bussningar i framvagn/bakvagn,behöver inte bytas förrän det är glappa,eller att dom bakre kullederna låter illa(gnäller). Dom främre stötdämparna brukar behöva bytas vid c:a 15000-18000mil. Jag har sett på ebay att det säljs några förstärkta bussningar till dom där bakre framvagnsstagen.Skulle tro att det blir samma effekt som att montera M3:ans(E36)bussningar på en "vanlig" E36.Gjorde det på min cab,och det blev en otrolig skillnad i styrkänsla,utan att det blev mer vägljud m.m! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.