|
|
|
|---|---|
|
Hej! problem med min e36 318is (m42) Historia: För att göra en lång historia kort så kan jag säga såhär: Besiktade bilen i höstas och hade galna avgasvärden: (Gränsvärden inom parentes) CO: 0.9 (0.5) CO2500: 0,8 (0.3) HC: 200 (100) Lambda: 1,02 (0,97-1,03) Blev less och ställde undan satyget. Nu när våren kommit blev jag sugen igen, Med nybytta detaljer såsom stift, olja, olja, filter och kollade även kompen, runt 13 på samtliga cylindrar. Fyllde även på kylarvetten eftersom det var dåligt (har fått gjort det någån/några enstaka gånger under tiden jag haft bilen. (1år) Eftersom jag hade galna värden så var jag ute och körde rätt hårt så den skulle bli ordentligt varm innan, samt att jag skulle köra slut på min gamla soppa för att tanka i miljöbensin. Åker hem för att justera handbromsen,(har motorn på tomgång under tiden (ca: 15min.) när jag sedan hoppar in och ska åka iväg så upptäcker jag att temp-mätarn ligger någon mm under det röda. (bilen har aldrig gått upp i temp förut) Av med locket för att släppa på trycket, bilen trycker ut lite vatten, inte så farligt, tempen går efter ett tag ner till ca 75% och jag åker in till besiktningen (normalt ligger tempen på 50%.) På vägen in (1mil) så är tempen lite högre än normalt hela tiden (ca60%) Avgasvärderna var åt H-E fortfarande HC ca 300 (jämfört med 200 i jan. fast nu har jag bytt stift, olja,filter..) Lambda godkänt CO för högt, högre än jan. Besiktningsmannen sa att det kunde ha att göra med att bilen gick varm, kanske att den tog vatten. På väg hem så har jag full värme på, plötsligt upptäcker jag att det inte kommer någon värme, + att tempen gick upp igen. Stannar och får slå i 3-4 liter vatten och pumpade upp trycket genom att trycka på slangen så jag fick vätska runt om. Idag startade jag bilen igen och tempen var normal. FRÅGA: Har min topplockspackning dragit eller rent av toppen? Inget vatten i oljan eller tvärt om. Påveras avgasvärderna av en kass topppackning? isf. Kan det vara mitt problem på avgasvärderna? Ursäkta det långa inlägget men lika bra att ta upp allt på en gång! Hoppas på någon med erfarenhet/kunnande kan svara. | |
|
Ingen verkar kunna uttala sig om detta så jag provar med en lite enklare fråga förhoppningsvis.. Kan avgasvärderna påverkas enbart av att bilen gått varm, då jag inte är säker på om topplockspackningen gått? Alltså jag kom till bilprovningen med bilen när tempmätaren 10minuter tidigare gått upp till på gränsen till rött och gjorde en avgasmätning då, med tempen fortfarande över normal. Kan det ha påverkat HC värdet som var 300. Tillskillnad mot i Januari då jag besiktade och HC var 200. + att nu har jag nya stift och luftfilter. Snälla hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.