|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har koll på om man kan byta så man får 5/120 på enklast och billigast sätt?? Går det att ta naven ifrån en 5 serie e34 eller är det bara saker ifrån m3 e30 som gäller samt hur blir det med bromsskivor och ok? Tacksam för svar/tips. Mvh: Christian | |
|
Bak kan du ta från grejerna från E36 Compakt, du kan använda E36 kompletta fjäderben fram om du har M3 3,2 bärarmar och excentriska bussningar, men det blir inte bra geometri i framvagnen. Jag har provat och hatade det, blev en hel del bumpsteer. E30 M3 är det som passar bäst fram. Själv har jag nu gjort hylsor och en specialmutter så jag kan köra E36 lager på E30 fjäderben, men E36 bromsskivor passar inte då (fel offset) så det är ingen lätt lösning. |
|
|
@ Markus Fors: Du får gärna posta bilder på din lösning med hylsan och muttern. E30 M3 skivan passar väl på E36 navet om man borrar ett extra hål för "låsbulten"? E36 ok har jag för mig ska passa på E30 benet om man schimsar ut det lite grann ~5mm Som sagt så är M3 lösningen bäst men svårt att få tag på beggade delar, nytt är svindyrt på BMW |
|
|
Det är de jag är rädd för.. Har inte tänkt köpa nya grejer direkt då man har massa andra utgifter av någon dum anledning =/ Kul och se att folk delar med sig lite tips och trix.. Tack ska ni ha! |
|
|
Här finns bilder på hylsan och muttern. Länk Hylsan förskjuter lagret 5mm utåt (som muttern får kompensera genom att sticka in i lagret så den kan greppa hela gängan), inte tillräckligt för att kunna använda E36 bromsskivor, jag kör med Wilwood bromsskivor med löst centrum som är specialbearbetat. Spårvidden stämmer bra mot 323ti bakvagnen jag kör med och 215/45-17 är inga problem, några mm frigång mot fjäderbenet. |
|
| Sen tillkommer adapter till bromsok, jag kör med E36 ok men man kan köra med en massa olika. | |
|
Christer K: Det är 89mm c-c mellan fästhålen på E30 ok och 122mm på E36, så bara shimsa räcker tyvärr inte. |
|
|
Tack för bra bilder och korrigeringen :) Snor tråden lite, är det nån som har exakta innermått (id) på original E30 framhjulslagret? |
|
| 31mm. Sen vet jag inte hur många nollor man kan slänga på efter eller om det nån hundradel mindre rent av, men bra nära. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.