AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
932

Bmw E38 728 vs MB-s klasse 320 förra modellen vs nya Citroen C5 vs Nya Skoda Superb?

Transocean
Har gått i bilbytartankar länge, alltför länge! Min gamla 530v8 sjunger sista versen...men som tur är blev jag påkörd med endast lättare skador, försäkringsbolaget betalade ut 32 000 i cash och jag fick behålla "vraket". Nu skall jag byta fångare och framskärm själv och eventuellt sälja bilen därefter?
I princip så är jag emot att ta billån, men å andra sidan vore det inte helt fel att få åka en ny bil. De bilar jag funderat på är den nya Skoda Superb som kommer till hösten och den Nya cittran C5 som jag tycker är mycket snygg. Bägge kommer att kosta runt 300 000 norska kronor.

Samtidigt så är jag rejält sugen på den förra S-mercan, en 99:a kostar idag mellan 200 000 -250 000 norska kronor. Den är större, säkrare och kraftigare än skodan och cittran. Dock verkar dom rosta som fan och verkar ha massa krånglande elektronik, luftfjädring som håller 4000 mil etc. Och svindyra reservdelar. Dessutom tror jag att gds mekandet har totalt eliminerats på dessa Mercor. Men sugen är man ju trots allt!

Det sista alternativ, E38 - antingen en 728 eller 740 är ju en äldre konstruktion men kanske mera hållbar fast har inte direkt lust att börja meka med glappande fram/bakvagn direkt!

Vad skulle ni välja; 10 år gammal MB eller BMW för 200 000 plus 100 000 på rep.kontot eller en sprillans ny bil med mindre motor, lägre förbrukning, garantier etc?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Skulle jag bara ha en bil så skulle jag välja en nyare. Dock ej fabriksny.
Köp en 1 år gammal bil så kan du få den till bra pris och åtnjuta nybilsgarantier.
Jag skulle ta en nyare 3-serie för pengarna som nämns.

Måste jag gå på din alternativ skulle jag välja....Nä jag skulle inte välja en Cittra eller Skoda.
För dom pengarna skulle det bli en V70 tror jag. Andrahandsvärdet håller bra på dom i alla fall i Danmark
och Sverige. Andrahandsvärdet på C5 är förmodligen inget vidare.
Skodan vore ok om det inte vore för serviceorganisationen.

/L

Transocean
Leffo! Ja, problemet med ett år gamla bilar i Norge är att man måste betala en s k omregistreringsavgift som är upp till 20 000 norska kronor. D v s prisskillnaden mellan en nybil och en jättefräsch begagnad är liten, och då väljer man hellre nytt. En ny V70 med 2.0 dieseln kostar 500 000 i Norge...liksom BMW Femman så det blir inte aktuellt... Det som verkar ge mest för pengarna i Norge är just Cittran eller Skodan, men du skulle alltså inte välja nån av dom? Servicen på Audi/VW/Skoda vet jag är under all kritik, men behåller man nybilen för max 2 år så är det väl inget problem?

Inga 10 år gamla tyskar alltså?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
I så fall skulle jag gå på Skodan.
Den känns rejälare på något sätt. Jag försöker verkligen se objektivt på Cittra dom
har bra komfort och så men....Nej. Jag var ute och provkörde en sådan och jag tycker dom
är smäckiga. Lite skakig kvalitet verkar det vara på elektroniken också.
Däremot ska dom ha bra rostskydd men det har Skoda också.

Skodan känns med som en Passat med bättre prislapp, Nästan lite Audi känsla till fyndpris.
Dessutom har dom väl klassens största baksäte?

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nej, inga 10 år gamla lyxtyskar för dom slantarna.
Då får man gifta sig med dom den dagen man vill bli av med dem.

Snackar vi 50-80.000kr skulle en välvårdad E38 locka.
Men några surt förvärvade 200.000 skulle jag aldrig riskera på en gammal lyxdroska.
Då blir det nyare konstruktioner som gäller...

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.