AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.818

Vinande bakaxel e30, vilka lager bör bytas?

Niclas VV
Ett allt mer vinande (nästan skärande) ljud kommer bak från min 320 cab E30, antar att det är nått lager som låter. Vilka bör bytas, mellanlagret har jag redan, men sedan kommer två st till enl killen på bmw reserv.delar. Jag har för mej att detta problem brukar fixas genom att byta "pinjonglagret", finns det på E30?

Så frågan; vilka lager bör bytas för att fixa problemet?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt hela klumpen..

Mvh Janne.
Niclas VV
ok

Låter dyrt.....Det finns alltså inga lager innan/inuti klumpen som kan lösa problemet?

Var köper man en fungerande klump billigast?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nog kan man renovera klumpen,men då krävs det rejält med tid,kunskap osv..
Billigast och lättast att "få allting rätt" anser jag är att hitta en likadan bakaxelklump som du nu har och byta den rakt av s.a.s...

Men visst,den du hittar på någon skrot eller så kan ju ha samma missljud med lite otur.
Men försök hitta en fräsch(med någon form av "garanti") och betala inte för mycket...låt säga 500-1000kr kanske..har iofs INTE kontrollerat prisläget på klumparna till din bil,men en fin bakaxelklump utan diffbroms(vilket jag antar att du inte har) kan inte vara så omöjlig att hitta till "rätt pris".

Men som sagt,det är främst på "skroten" du ska leta eller varför inte på blocket eller här på forumets "powerbörs"...OM du nu har konstaterat att felet/missljudet verkligen kommer från bakaxelklumpen naturligtvis..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde:
Se till att du hittar en exakt likadan som du har nu(beroende på att bl.a. utväxlingen kan skilja på till synes "likadana" klumpar från div. E30 vagnar)..

Mvh Janne.
Jag väntade med klumpbytet efter att många här på forumet sagt till mig att "det låter så".
Till slut small hela klumpen, och bilen blev stående på p-platsen på jobbet tills jag hittat en beggad klump att byta till. Efter bytet var bilen knäpptyst. ,
Jag betalade 800 spänn för en klump som gått 12 000 mil eller så, och den var helt utan glapp och den visade sig vara helt tyst när jag monterat den.

Annonsera på powerbörsen, jag fick svar från en trevlig man i närheten av mig, som jag inte skulle fundera två gånger över att handla av igen.

Arbetet tog kanske fyra timmar i maklig takt, helt klart görbart på en parkeringsplats med en liten garagedomkraft.

Så byt hela klumpen - det är nog rådet du ska följa.

--
Markus
Förresten, det ska finnas en liten plåtbit fastskruvad på klumpen som skvallrar om vilken utväxling det är, om den fortfarande är läsbar.
För att ta reda på utväxlingen när inte märkningen är läsbar, så kan man göra märken på både kardan-"flänsen" och på drivaxelflänsen och räkna hur många varv kardanen snurrar per varv på drivaxeln.

--
Markus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det viktiga är att göra klart för sig HUR det låter från klumpen !!

Det många pratar om här är det lite vinande läte som kan höras (och i mitt fall från höger bak (ej hjullager vilket kan kontrolleras). Klumpen till E30 kan ganska lätt drabbas av detta skönhetsljud, dvs efter x-antal mils körsträcka kan det börja vina lite, vilken många har erfarit. BMW har tittat på detta åt flera ägare och konstaterat att ljudet inte beror på något fel i klumpen utan
beror på andra orsaker, som tex lite för mycket spel i kuggen osv.

Det viktiga är att avgöra om ljudet blir värre eller oförändrat, i mitt fall har jag haft det i 2300mil oförändrat, går delvis att ljudisolera bort med ljuddämpningsmatta under baksäte + dörrar. Min kompis med sin 318is hade precis samma ljud i minst 5000mil innan han sålde den, andra har kört 10000mil utan förvärring. Alltså om inte ljudet blir värre eller låter mer än ett relativt lågmält vinane ska inte bakaxeln haverera under en normal bils livslängd. Det är dock självklart att allting havererar till slut.

Jag såg nyligen en vit original 316-90 med dryga 10' på mätaren som ven
när den kördes, dessutom tycker jag att bakaxelhaverier inte verkar vara mer vanligt på E30 än övriga BMW familjen. Det viktiga är att se till att man ger bakaxeln den finaste oljan och byter efter 5000-10000mil så är man ganska säker.
Jo
65
Johan__
E92 330d Coupé
Jag har ett vinande läte på min bil som jag trodde kom från ett hjullager. Hur kollar jag att det inte är hjullagret som är orsaken?
Johan__ hissa upp bilen. "ryck och slit" axiellt och radiellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.