AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

Hur byter man bromsbomb (bromstrycksackumulator) på en E28 enklast ?

mag
Köpte en från bildelsimporten och det följde med en istruktion som jag tycker verkar onödigt krånglig, man ska bla tillverka en platta.

Har printat ut betydligt enklare beskrivningar förut, men nu hittar jag dom inte på nätet och inte hemma :(.

Mek tipset här på power är ett skämt, det är bara en fel koll vilket förvisso är bra men beskriver inte hur man byter bomben.

//Magnus som hoppas på lite råd
mag
Hittade papprena där Paap Reeder beskriver på ett ungefär hur det går till.

Man skall om jag fattat det rätt sätta fast prylen som sitter över bomben (glömt vad den heter) i ett skruvstäd och ta fram bauta rörtången och lossa bomben.
Skulle vara trevligt om någon kan bekräfta detta.

Verkar enklare då man slipper tillverka delar.

//Magnus
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Stämmer bra bara tag loss hydraulenhenten som bomben är fäst i och sätt upp den i ett skruvstäd. Var dock mycket försiktig när du spänner fast, ha gärna träklossar emellan.

LTK, Artisblau glidare i Alingsås
mag
Kanon ska ge mig på det ikväll, Tackar

//Magnus
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Satte en slangklämma runt bomben och knackade med en liten hammare tills den lossade, på plats!
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej mag!
Jag bytte min bomb för några år sedan, jag använde en oljefilteravdragare, den typen med cyckelkedja. Lät allså enheten där oljerören kommer in sitta kvar. Lite trångt var det, jag har för mig att kylvätskeburken måste bort för att få plats att komma åt.
Lycka till

BLJ
mag
Tackar eftersom jag slöade till ikväll så ska jag ge mig på det i morgonkväll, slngklämman verkar enkelt och bra. Har nog nån oljefilter avdragare som ligger o dräller som jag också kan prova med.

//Magnus
mag
Slangkläma tricket var mycket bra, jag plockade dock bort den och satte i ett skruvstäd tyckte det kände enklast. Tackar för förslagen. Nu skaq jag ner o fylla olja och provköra.

//Magnus som är förvånad att inget jävlades som det brukar :)
mag
Hehe nu känns bilen plötligt kanon, kändes piggare också men jag antar att det är inbillning :D:D:D

Tyvärr missade man brostugan.

//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.