|
|
|
|---|---|
|
har något skumt problem med bmw´n 325 coupe 93. det e så här. om jag accelererar fort och vid växel byte så blir bilen orkeslös nästan som den inte får soppa, släpper lite på gasen och trycker ner den igen så funkar den. körde från malmö i till helsingborg i 200 km/h, när jag sedan var tvungen att bromsa ner i 100 km/h och sedan ville gasa igen så plöddrar den igen, skit störigt. någon som har en aning om vad det kan bero på? tacksam för förslag. är så vid höga varv.. jonte the man | |
|
Skall även tilläggas att inga felkoder fanns i felminnet. Och då bör ju kamaxel, vevaxel lägesgivare vara intakta, eller? Hoppas det löser sig Jonte. Mvh Lardy! |
|
|
har nu rengjort luftmassemätaren utan resultat, har även fyllt på lite stp i bränslet för 10 min sedan. tänkte det kanske var skit i bränsle systemet. får se om det gör någon nytta. måste tillägga att jag var ute och drog den nu körde sidam om en audi 1,8 turbo vi var jämna så min bil kan inte vara frisk haha.. jonte the man |
|
|
var ute och drog den nu igen och den verkar bli bättre. skönt när vridet kommer igång. jsjs, jsg är rätt nöjd med bilen annars, tänkt nästan byta den mot en 540, men den dricker nog rätt mycket soppa kan jag tänka mig. har nog kvar min 325-a lite till jonte the man |
|
|
nej, problemet kom igen. suck. några förslag på va det kan vara? jonte the man |
|
|
vev/kam axelgivare? Men eftersom du inte får några felkoder alls känns det tveksamt... |
|
| Bränsletrycksregulatorn, bränslefilter och bränslepump kan va en ide att kolla upp | |
|
okej, ska kolla det som har med bränslet att göra, typ Bränsletrycksregulatorn. bara hitta var den sitter hehe. tack jonte the man |
|
|
Skruva bort den smala avlånge plastkåpan som sitter över spridarna, tror den sitter med 2st m6,or. Då ser du bränslefördelningsröret som alla spridarna sitter kopplade till. På bränslefördelningsröret längst in mot torpedväggen sitter bränsletrycksregulatorn. Mvh Lardy |
|
|
nä inte det, var ute och körde den idag igen, drog den rätt hårt för det e då den bör jar plöddra, alltså kör jag den varm och sedan drar på så e det precis som den stryps och reagerar inte på gas. ni vet som soppatorsk eller som den inte hade gnista. efter ett par sekunder igen så kommer den igång och drar på igen. vad kan felet vara. hur skulle bilen reagera om kamaxel/vevaxelgivaren är ur funktion? tacksam för förslag och råd jonte the man |
|
|
Sök på forumet om vev/kam axelgivare, de har ungefär samma felbeskrivningar. Min bil hade fel på vevaxelG, när bilen blev varm så blev den svårtstartad vid flera kortare stopp. När bilen väl kom igång så gick den på för få cylindrar och kunde dö närsomhelst. Den var helt kraftlös, och det hände som sagt endast när bilen var varm, den ryckte till nån gång på motorvägen, varvmätare föll för att sedan komma upp igen då visste man att nu va det igång igen... Iaf... sök och läs, försök hitta felkoder även fast du redan gjort det, kanske BMWs kan hitta koder som inte carsoft kan? Lycka till! |
|
|
hände samma sak idag igen, motorn plöddra, jag körde in till sidan oppna huven och gasade med handen på spjället, varvade den högt i ca 10 sek sen började den hosta så jag släppte gasen och när jag sen skulle gasa igen så gick det inte, tomgången svajade upp och ner och den motorn hhostade och small i avgasröret, sen dog den. den stsrtade lätt igen men började dumma sig igen vid högt gaspådrag igen... störigt. hmm. skumt kan det kanske vara bensin pumpen eller? ska gå igenom sak efter sak men måste börja någonstans jonte the man |
|
|
jippie, tror jag har löst mitt problem, tror det e bränsle pumpen. lyfte ur den och titta på den. inget som syntes fel. montera dit den igen och problemet försvann. ska byta den imorggon. men kul att bilen fungerar som den ska igen tack för all hjälp jonte the man |
|
|
Låter inte som pumpen men men Hoppas att det ordnar sig |
|
| nej du hade rätt, var inte pumpen, har bytt pump och bränsle filter nu men fortfarande samma problem.. det e så när jag dratt den på höga varv så vill den dö när den blir varm, den liksom dör när man mata gas, men pumpar man på gasen så varvar han upp igen. vad kan det vara? LMM eller någon givare? | |
|
okej nu har jag testat koppla av kontakten till LMM och kört, bilen går bättre nu, den stannar inte länge som soppatorsk hehe. men går inte perfekt, så jag antar att det är den som e kass. taack alla som hjälp mig |
|
|
Är din LMM 4-pol eller 6-pol? |
|
|
Roligt att höra Jonte, Om LMM är dålig så behöver det inte visa sig som en felkod i Carsoft. Kan vara så att fast den är dålig så är den inom toleranserna. Hör av dig om du skulle närma dig Hbg så har jag en LMM som förmodligen är bättre. Mvh Lardy |
|
|
4 polig |
|
|
så har nu kört med den nya lmm i en vecka och bilen funkar perfekt. tackar alla som hjälp och hoppas guiden kan hjälpa någon annan men jonte the man |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.