AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
923

Hur funkar BMWs fria service

Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Jag äger min allra första BMW och undrar om någon vet hur deras fira service funkar.
När jag köpte bilen stod det 15.000 km kvar till service, men jag har kört lite över 7000 km och den står nu på 11.000 km kvar till service. Bilen har rullar 63.000 km och det känns som det vore dags för tändstifts byte och lite annat. Hur kommer det sig att den dragit av bara 4000 km från servicen när jag nästan kört det dubbla?
Mina 3 fria år går ut sista Maj och jag ska på semester strax efter där jag kommer bränna ca 10.000 km...kan man få göra den sista fria servicen innan eller är dem benhårda med den biten?

Hoppas någon orkar svara på mina frågor.

Mvh Aleks
Tändstiftsbyte dröjer länge, när du har startat bilen kan du bläddra i menyn i färddatorn och få fram återstående tid eller datum till nästa serviceåtgärd.
Har du inte alltför långt kvar till service så ska det inte vara några problem att få serva den innan. Beror också på hur snälla dom är på din verkstad.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att datorn dragit av 4000 km när du i själva verket kört 6000 km är inte så konstigt egentligen. De siffror som visas i displayen är bara kvalificerade gissningar från bilens sida på hur långt du kan köra innan det är dags för service, de är inga definitiva siffror. Serviceintervallet beror helt på din körning och den belastning du utsätter motorn för. Att den dragit av 400 mil under 630 mils körning är ett tecken på att du har en mycket gynnsam körstil/profil.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Mugge: Min körstil är allt annat än gynsamm då jag brukar avrätta bilen ofta genom registret på varvräknaren. Dem flesta nyare bilar har sådana givare i motorn som känner av oljans status, bromsklossar, bromsvätska, kylarvätska osv, men så här knasigt har jag aldrig sett en dator räkna. Nu vet jag inte om BMW är så mycket slitstarkare än Audi, som jag hade innan, men det är jag väldigt tveksam över. Sen ser jag att bromsklossarna fram börjar närmar sig sitt slut men i färddatorn står det lite väl överskattade siffror jämfört med hur det ser ut på beläggen.

Jo en fråga ang beläggen...mina verkar slitas mer på inre halvan på båda sidorna, ska det va så eller är skivorna konstiga?

Jag får väl helt enkelt åka förbi o höra vad dem säger, om dem verkligen håller benhårt eller om dem släpper en sista fria service.

Tack för svaren, men tar gärna emot fler :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag är osäker på hur det fungerar på E90 modellen, men på modellerna i spannet E38 - E46 brukde SI-enheten räkna på antal liter förbrukad bränsle.

SI-enheten i E90 skiljer sig från den i E46, exakt hur den arbetar har jag inte hunnit sätta mig in i. Men det kommer det också :)

Jag antar att du har glidande ok på din 325? om belägget sliter mer på ena sidan så är det ett resutat av att oken inte glider som de ska. De kan isf behöva göras rent oh motioneras.

__
Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.