AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.584

Irriterande problem med Navi skärmen.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Har ett väldigt konstigt problem med skärmen till navin.

Den funkar och funkar inte. Blinkar till och släcks för att sedan vara igång hela tiden eller vara helt off!

Det jag har märkt är följande:
*Kör jag på startmotorn så lyser den för att sedan slockna när motorn startat
*Lyser vid inbromsning eller i nedförsbacke för att sedan slockna igen när man gasar igen.

Ibland när man blivit trött och irriterad på blinkandet spec på kväll/natten så slår jag till lite lätt på kanten så kan den slås på igen.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig me de väldigt irriterande problemet?

Mvh Jojje
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har liknande problem på min E38'a. Ibland slocknar den bara sen går den igång igen. Dock väldig sällan, kanske 1 ggr i månaden som det uppträder.
Troligen nån glappig kontakt. Jag har inte gjort något försök att fixa det än så hoppas på att någon har tips.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Har haft samma problem, felet är inne i monitorn på det kretskortet som driver kallkatodrören (belysningen till displayen).
Monitorn går att skruva isär och på min var det kallödningar på de 4-5st ytmonterade effektmotstånd som satt på kortets ena kortsida.
Efter att man lödde om dessa så har den fungerat klanderfritt.

/Stefan
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Tack för tipset Otto!
Låter som en mycket sannolik felorsak.
I mitt tidigare yrke som TV-tekniker fick man ju erfara att
effektmotstånd, större spolar och chassielödningar har
ju en benägenhet att bli dåligt lödda i produktionen.

mvh.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Det låter ju som det skulle kunna va nåt. Finns det någon som har en bild på exakt vilken krets det rör sig om och vilka punkter det skulle kunna vara? Hur kan en dålig lödpunkt se ut och vad behöver man för utrustning för att löda i såna små kretsar?

MVH Rasmus
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Så nu var det omlött och fixat :)

Mvh Jojje
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Jojje var lödningen svår? Vilken typ av kolv ska man använda? Något annat att tänka på? Tänkte kolla på min imorrn!

MVH Rasmus
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Så nu har man med lite hjälp lött om dom punkterna som var dåliga på kretskortet. Skärmen är fortfarande glapp dock bra mycket bättre än förut.

Tyvärr ser det ut som att någon tidigare pucko har vart och lött på kortet och plockat bort en transistor och bara dragit en koppartråd över. Totalt har jag tre transistorer kvar på kortet som det står "101" på. Finns det någon som vet om det finns någon som säljer nåt liknande?

MVH Rasmus
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
det e bara till att löda om... fick löda om en gång.

Mvh Jojje
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
mja vet inte om det kan va riktigt så lätt för mig.. tror att det saknas en transistorspole (kopparrulle med svart plast på sidan). Vet du om du hade 4st på din?

MVH Rasmus
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Har samma problem med min navigator, slocknar lite när den själv vill. Nästan alltid släckt nu när det är kallt ute men om temperaturen är uppåt 7 plusgrader så fungerar den i stort sätt hela tiden.
Verkar som sagt som att belysningen för skärmen slocknar, för allt annat rullar vidare i bakgrunden t.ex musiken.
Ingen som har någon bild på vad det är man borde kika på om man öppnar upp den? Eller är det tydligt vad som isåfall är kall-lött?

Mvh Alexander
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Jag har lött om min skärm tre gånger nu utan resultat. Senast funkade den bra samma dag som jag lödde men morgonen därpå var problemen tillbaks.

Dock har den förra ägaren tagit bort en kopparspole och bryggat den direkt med en koppartråd så min skärm går inte att få bra igen. Jag beställde en bättre begagnad från ebay.de (99 m5a) för ca 1000kr.

Om du går in på autopowers guider finns det en guide på hur du byter från 4:3 till 16:9 skärm. Titta på den så ser du hur du enkelt skruvar isär och får ut monitorn. Sen är det bara att ta isär skärmen utan större bekymmer. Titta efter dåliga lödpunkter och sug först upp gammalt tenn och löd sedan om på nytt.

MVH
Rasmus
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Alexander:

Skicka Power-post till mig med din e-mail adress, så skall Jag skicka en bild på vilka motstånd Du skall löda om.

/Stefan
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Otto: Har skickat powerpost nu, tack får hjälpen! :)

Diplomaten: Funderar själv på att beställa en 16:9 skärm om jag inte får någon ordning på min 4:3. Man kan hitta sånna för runt 1000kr altså? :)

Ska kika in guiden och ge mig på min nav väldigt snart, åkt runt hela dagen idag utan naven och det känns ju lagom drygt när man för en gångs skull var vilse och behövde den.
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Hehe jag har aldrig åkt vilse men klart det är kul o ha navin up n running. Jag beställde en mk2 4:3 skärm. 16:9 skärmen är dyrare.. går på mellan 3000-5000 på ebay och ännu mer i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.