AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.045

E46: M3 cab billigare än M3 Coupe?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hur kan det komma sig att i de flesta annonerna så är M3 Cab billigare än M3 Coupe?

// M.V.H. Daniel
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Kanske inte lika attraktiva? Cabben är tyngre och inte lika vridstyv som coupén. M3 är ju en inspirerande körvagn. Cab är ju mer en glidare än en racer. Sen bor vi ju i Sverige också men lite halvkassa somrar. Personligen skulle jag aldrig köpa en M3 cab.

Jonas

M3 E92 (I Sverige men inte i min ägo ännu)
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Vet inte riktigt vad du baserar priserna på , kollen jag har gjort på blocket så ligger det inte till så med läget.

Billigaste m3an ligger 66tusen under billigaste cabben

m3 coupe som ligger högt i pris har ju utrustats med massa eftermarknads lull lull.
svårt att jämföra ordentligt ,pga miltal årsmodell utr etc.
men visst är det så att många köper m3an som prestanda sportbil och inte glidare
Inte heller jag delar trådskaparens uppfattning...förklaring sökes :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Cab är väl generellt aldrig billigare än Coupé om den inte är ett vrak ..
Sp
3.093
Spajjjs
Då jag sjælv letar M3a från -03 så søker jag mestadels på det. Efter en snabb titt på blocket.se så sæljs flera cabbar runt 300kkr, medans inte ær billigare. Men jag kan ha fel.. :)

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
medans coupe inte ær billigare ska det stå =)

// M.V.H. Daniel
En snabb titt på blocket hos mig gav inte riktigt samma uppfattning, mycket märkligt.

Cabbarna ligger med några få undantag högst i pris. Endast ett par välutrustade coupéer av sen årsmodell är med och konkurrerar vid sidan av de modifierade bilar där ägarna håller tummarna för att någon är beredd att betala för vad de plöjt ner i eftermarknadstillbehör. Givetvis finns sedan även billigare cabbar (300kkr och nedåt), men två likvärdiga bilar med taklösning som enda skillnad pekar ändå mot att cabben är dyrare - precis som väntat.

De billigaste coupéerna börjar kring 250', och där hittar vi inga cabbar. Letar man uppåt i prissegmenten finner man som brukligt först långmilade exemplar från -01 och -02 för 290-300'. Sen tar det sig när man passerar 300', varvid tillgången minskar när 350' passeras bland sena årsmodeller med få mil på mätaren.

Det är bara att avgränsa sig till t. ex en viss årsmodell, söksträng BMW M3 och sortering med billigast objekt först. Träffarna talar för sig själva, och jag förstår fortfarande inte resonemanget om att coupéerna står likvärdigt i pris som cabben. Detta mönster följd även på mobile.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag håller inte heller med "spajjjs" där...har själv en M3 coupe -02 och letar efter en likadan fast cabriolet, och efter att ha rekat blocket nån månad nu så får jag nog hosta upp ca 50 papp till för en i likvärdigt skick.........
Det låter som att du gjort en affär "by the book". På ett ungefär ganska precis exakt (!) så mycket extra är min erfarenhet att det skiljer mellan två likvärdiga bilar där enda väsentliga skillnaden är takkonstruktionen.
Sp
3.093
Spajjjs
Visst, det finns billigare M3or på blocket. Men jag vill tyvärr inte ha en grön m3, vill inte ha en pippigul M3a, Vill ha en "lågmilad" Svart eller mörkblå M3a med mörk inredning, PDC. gärna SMG.

De bilar som ligger runt 250kkr är antingen 02or, gått längre, "fel" färg, konstig kombination på färgen på lack/inredning, eller så fattas de utrustning..

// M.V.H. Daniel
Ja, det var ju inte för inte som jag skrev att bilarna vid jämförelse skulle vara likvärdiga. Självklart kan man inte jämföra priset på två bilar (en coupé och en cabriolet) när det skiljer sig vad beträffar årsmodell, miltal, utrustningsnivå etc. Det är lika enkel logik som det där med äpplen och päron...

Även bland lågmilade -03:or med 'rätt' utrustning är cabbarna dyrare än coupéerna - inte sant?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.