AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.031

Bromsbelägg E46 Biltem,a Mintex, Textar?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ska byta bromsbelägg fram på min 330i e46.
Det finns på Biltema för 220 spänn. Mintex kostar ca 700 kr och Textar Ca 850 kr.

Erfarenheter? Någon som kör med Biltemas? Textar = kvalitet som jag förstår, men om Biltemas är ok så köper man hellre där och använder pengarna till något annat. Men bromsgnissel är man ju gärna utan så hjälp mig!
Snåla inte med din egen säkerhet, det är mitt tips. Dett finns ett otal trådar på forumet om folk som har problem med biltema skivor som slår sig.
Sist jag köpte skivor på mekonomen så köpte jag brembo, de fungerade klanderfritt i 10 000 mil innan bilen såldes.

Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Köp inte Mintex om du vill undvika gnissel!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har satt dit biltemaprylar runtom på frugans 318, funkar mycket bra...
Jag snålade och köpte skivor och belägg fram på biltema till min förra BMW, en E36 320. Måste säga att jag blev själv väldigt förvånad över vad bra det funkade. Inga tendenser till vibrationer och bra bett i bromsarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Textar och Jurid är fabriksmonterat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
ja det här var ju lite klurigt. Det är lätt att säga att Biltema är skit bara för att man har den magkänslan och att det är billigt, men så behöver det bevisligen inte vara. En får fundera lite och kolla lite till då..
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Fördelen med biltemas belägg är att dom inte sliter på skivorna
nackdelen är att man får fading vid hård körning och dom varar inte
så många mil
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
Mintex och Textar kommer från samma tillverkare TMD Friction Länk
same same skulle jag säga

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
bara för att det är samma tillverkare så behöver det inte vara samma produkt! det verkar som en del här klagar på gnissel då de valt mintex...
wendtan: Min erfarnhet är precis tvärsom.
Tycker det finns ett otal trådar på forumet som handlar om originalskivor, och mekonomenskivor (brembo) som slår sig. Däremot verkar just biltema-skivorna klara sig väldigt bra från detta.

Nu har jag inte sökt igeonom en massa trådar för att leta exempel, men det är min uppfattning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mintex är en lågprisvariant. Ungefär som Continental tillverkar Barum

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har snart slitit ut 4 par bromsklossar på min 325a, mestadels på bana.

Biltema klossarna funkar lika bra som Textar men slits ut mycket fortare, Textar höll typ 3 ggr så länge.

Skivorna kommer från Biltema och håller många par bromsklossar till.

Skit bakom verktygen brukar ge upphov till skeva skivor, oavsett villken tillverkare dom kommer ifrån.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Hasso: Jo jag förstår att Mintex är en lågprisvariant av Textar. Dock kvarstår faktum: Textar: 850 kr, Mintex 700 kr, Biltema 200 kr. Även om Biltemas belägg nu skulle hålla typ 3 ggr kortare tid som Isåkare säger så låter det som en rimlig affär i mina öron, utan att äventyra på säkerheten. Eller finns det andra risker som någon kan se här?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Köp inte Mintex om inte tycker om gnisslande bromsar. Gjorde misstaget att köpa Mintex i bak pga det låga priset.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Ja den ständiga biltema mekonomen och orginal frågan hehe

Jag har provat biltemas bromsbelägg i extrema förhållanden och det va iofs på volvo men sak samma .

Dom funkar bra men det som är drygt är att dom räcker kort tid + att dom dammar nått fruktansvärt så oken mm beckar igen som följd så jag tröttnade på biltemas bromsbelägg och köpte riktiga istället .

+ att det va alltid fullt med bromsdamm på framfälgarna och hur snyggt är det ??

Hur länge dom räcker jämnfört med andra har jag inte riktig koll på men tyckte det va ekonomiskt bättre med orginal eller brembo och märkes belägg

Henke
M som i Motor
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
förra ägaren på min 320 hade monterat biltema belägg bak. jag tyckte inte att de passade till 100%. köpte därför original belägg. jävlar vilken skillnad i beläggyta det var! bara på höjden var det 10mm. det är 10mm mindre rostkant på skivan! att de kostade 600 skiter jag i eftersom bak ändå inte slits i samma grad som fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.