AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.189

Verkstad i Umeå!?

Hej alla!

Är vi Umebor helt utlämnade till Lindholms eller hur ser det ut? Min vattenpump pajade igår, veckan innan hade vajern för att öppna motorhuven gått av, "kalaset" gick på 4000:-.....största posterna på kvittot var arbetskostnaden. Vattenpumpen kostade 700:-, jobbet ca 1000:-. Är detta normalt är frågan?

Finns det ngt alternativ för oss som inte har ett rymligt garage med pelardomkraft och inte vill betala rövarpriserna på GDS hallarna? Lindholms är TOPPEN, Rune och Johan på verkstadsavdelningen får båda 5 stjärnor, de är tydliga, korrekta och alltid välinformerade om vad mekanikerna kommit fram till, felet sitter inte där (utan i deras timarvode).

God natt,
Mikael
Visa användare
34
Regain
X5-11
M3cab-02
Hej. Vad gjorde dom för resten av kostnaden upp till 4000 spänn??. Annars håller jag med om att Rune o Johan funkar skitbra pluss meken som springer hela tiden mellan jobben, verkar vara mycke seriös, jag tror inte dom är nå speciellt dyr om man tittar på dom andra märkesverkstäderna, men jag kan ha fel??!! har inte gjort nån akdemisk jämförelse. MVH Robban

Un
27
Unnamed
523i -99
Tjena. Tror det finns något som heter Ersboda bilservice eller något. Ligger i alla fall brevid Autoparts på formvägen. Tror dom sysslar med BMW. Har bara hört bra om dom det lilla jag hört.

Lycka till
ch
76
chappy
120d -08
Ersboda bilservice finns inte längre!!
Det finns ju alltid lite hemmaskruvar som man kan leja
Vajern som öppnar motorhuven var av, så den demonterades och en ny monterades på plats. Det gick på 815:-

En ny rem och remskiva till vattenpumpen monterades oxå på plats. Vattenpumpen gick på 710:-, remmen 315:- remskivan 185:-, arbetet att både demontera vattenpumpen montera en ny samt rem/remskiva gick på ca 2350, det tycker jag var dyrt. Men mina referenser är minimala. Bilen vi hade innan pajjade aldrig (en trist o pålitlig Seat Cordoba), körde den i 5 år.

Priserna är ex moms.

Kanske blir till att köpa en bentley verkstadshandbok........
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Grabbarna på bildesign 200 m från Lindholms. proffsigt och billigt

528 patrik
Nu ber jag en bön för att bilen inte skall kosta så mkt att äga, de första 4 månaderna har varit ganska dyra.

Men, ska definitivt testa Bildesign, tack för tipset!
th
7
the_beast
525iX touring -94
Onormalt dyrt skulle jag nog inte kalla det (även om man ju kan anse att verkstäder i gemen håller hutlösa priser). Arbetade som mek fram till -06 och en "normal" märkesverkstadstaxa låg då på 850:- till 1000:-/timmen plus moms för arbete. Hos allbilsverkstäderna var de lägsta priserna jag kände till 450:-/timmen plus moms för arbete.
Se alltid till att komma överens om ett pris innan arbetet påbörjas så slipper du en otrevlig överraskning och framförallt, du kan kolla runt lite bland olika verkstäder innan du släpper lös en snordyr märkesverkstad på ett skitjobb som vilken allbilsverkstad som helst kan göra åt dig för halva pengen...
Byta bromsklossar, byta remmar, byta olja och liknande grejer anser åtminstone jag vara sånt som du med förtroende kan lämna till vilken verkstad som helst. Det är när det börjar handla om mer märkesspecifika detaljer som större ingrepp i motorn, kamremsbyten och ingrepp i elektroniska styrdon som man kan börja överväga en märkesverkstad trots deras högre pris. Såna jobb gör de troligen också fortare än andra verkstäder så det kan ibland löna sig trots ett högre timpris.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Lundströms bil och kaross mkt bra verkstad å betydligt billigare än lindholms finns på kronoparken flera av mekarna kör bmw själv och har diagnosprogam,även plåtverkstad om det gått åt hel...32392///M
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...just Lundströms bil o kaross är inte billiga när det gäller reparationer pga t.ex rost iaf..
Var där en gång o frågade vad det kunde tänkas kosta att fixa till hjulhusen bak på 735:an...3000kr/sida+tillkommande lackeringskostnad...dyrt tyckte jag hur som helst och skippade det hela..

De hade väl andra "mera lönsamma" jobb kanske,typ försäkringsskador osv..så han tog väl i för den sakens skull..

Mvh Janne.
Bilcentrum, teg.
Ljadas Bilservice, Västerslätt.
PK:s Bilel vid el-bekymmer.
Bildesign (har inte provat själv man har bara hört bra rykten).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.