AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.320

Avställning vid försäljning...

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ska byta in min bil till en bilfirma och undrar lite över hur jag ska göra med skatten. Eftersom den bil jag köper från dem är avställd och jag således behöver punga ut skatten vid påställning, undrar jag om jag ska ställa av min inbytesbil innan jag byter in den. På så sätt får jag tillbaka återstående skatt på min så att jag slipper betala dubbelt. Är det ok att göra så eller tillhör det kotym att låta företaget i fråga få tillbaka min skatt när de ändå ställer av den? Vad tycker ni?

MVH,
Danjel (Fd. Dandelue)
Min bil:
Länk
Ställ av bilen själv innan du byter in den via din mobiltelefon annars tillfaller skatten bilfirman om de ställer av bilen vilket de brukar göra, se bara till att ha registreringsbeviset med ditt regnummer i sifferform och behörighetskod, skrapa sedan fram siffrorna på skattekvittot och ställ av bilen hos vägverket.

/Micke

Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Låter helt ok att göra så, varför skulle man egentligen ge bort skatten om bilfirman inte gör det? Det här ska jag absolut göra när jag byter bil hos handlare igen, under förutsättning att de snott åt sig skatten på den bil jag köper.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Jag skrev in i köpekontraktet att skatten skulle återbetalas till mig, fungerade perfektum :) Finns ingen mening med att efterskänka skatten till bilhandlar´n han tjänar nog mycket på bilaffärerna ändå....
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Bör man skriva ägarbytesdatum som dagen efter?
Tänkte så inte handlaren får en avi att åka och hämta pengar på?
Eller är behörighetskoden knuten till mig som person?

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.