AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
969

RFT däck

Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Jag har köpt en bmw 320 m-sport e90 -07 begagnad. Monterat som sommardäck sitter det bridgestone potenza 255/35/18 225/40/18 RFT.
Däcken har bara rullat 1000mil och jag är mycket missnöjd med vägegenskaperna. Bilen är stötig och spårar som fasen......Ja ni vet!
Har läst lite trådar om detta men min fråga är ändå:
Är det värt att köpa nya däck för 12000:- eller vad det nu må kosta. Blir köregenskaperna på pass mycket bättre utan RFT.
Nu är bilen enligt mig helt oduglig.

Mvh/ Micke
pu
21
puts
525-03
Runflat är rena skiten.
Krängde idag av åt en kund o dom helt stumma i sidan.

puts
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Det lutar i vilket fall åt att jag byter till icke RFT.
Jag tänkte köpa Nokian NRY. Är det någon som har erfarenhet av dessa däck. Och om man ändå byter. kan man gå upp ett snäpp till 265 respektive 235? Fungerar det till 18" orginalfälgen?

Tack på förhand / Micke
Ch
12
Chili
Bmw 320i -07 M-sport
Måste bara tillägga: Ser man någon skillnad ? Blir det synbart fetare med en dimension upp?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker mina 19" är helt okej med Runflat. Sen förstår jag att gummiverkstan inte gillar dom men det är inte mitt problem.

Att din bil spårar tror jag inte har så väldigt mycket med RFT att göra, snarare är det att din bil är monterad med ganska breda däck. Min farsa tyckte att hans bil spårade "mycket" med 205:or i fram. Det har nog med vad man jämför med.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag har precis satt på Nokian NRY på mina, har samma fälgar som du tror jag (ekerfälg 162) och jag hade Michelin RFT innan. Skillnaden är tydlig, bilen är bekvämare, tystare och spårar aningen mindre. Jag tror dock, som tidigare nämnts, att spårningen mest beror på däckens bredd. Men i övrigt så känns det bättre med "vanliga" Nokian istf RFT.

Någon som vet förresten hur mycket tyngre ett RFT-däck är jämfört med ett icke-RFT?
"Jag tänkte köpa Nokian NRY. Är det någon som har erfarenhet av dessa däck."

Mina erfarenheter av nry gör att dom åker av nu, låter en hel del, se Länk (längst ner på sidan).
Intressant det här med däck, det som fungerar med en dimension/bil/fälg fungerar inte med en annan. Nokian kan ju också ha gjort nåt med däcket från en revision till en annan.
Tänk på att M-pkt gör bilen stötig, inte bara däckens fel.
gretzky
Har åkt på Nry i 225/40 och 255/35, bra slitstyrka men något högljudda. Numer åker jag på 225/40 runt om och Nokian Z och dom e inte mycket bättre i ljudnivån. Nästa gång blir det Michelin (the one and only).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har ingen spårighet med vare sig vinterdäcken eller sommardäcken. Inga av dessa är RFT. Vinterdäcken är i dimension 224/45-17 runt om, sommardäcken 235/45-17.
Däremot spårade bilen en hel del med de originalmonterade RFT, som också bullrade mer och var betydligt stötigare.
Jag har sportchassi på min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.