|
|
|
|---|---|
|
Nu har mina skivor börjat slå sig igen efter några hundra mils körning. Orkar inte byta skivorna på garantin igen då de med största säkerhet också kommer slå sig igen (har bytt tre ggr nu). Någon som kan tipsa om någon verkstad/person som kan svarva skivorna när de sitter kvar på bilen? Borde ju vara det enklaste bästa snabbaste sättet att åtgärda detta. -Phil | |
|
varför slår de sig? vilket märke har du på skivorna? kör du in skivorna efter varje byte , eller? du bor på fel ända av riket, annars hade jag kunnat fixa de åt dig. :) |
|
|
Varför de slår sig? Det kan man ju spekulera i. Det är ju i alla fall INTE pga slappa leder eller glapp, inte heller anligande bromsar. Borde ju rimligtvis vara gjutspänningar. Jag har ju inte kört in dem på ngt speciellt sätt förutom att jag inte gjort tokbromsningar i början samt tänkt på att inte göra tårrbitar efter en bromsning. Har planat ner beläggen vid varje skivbyte också. Det är faktiskt biltemaskivor. Efter att ha haft bekanta som varit mkt nöjda och kört med deras skivor i åratal samt att jag läst på forumet så bestämde jag mig för att köpa hos dem istället för att beställa från tyskland. Praktiskt och bra att ha biltema nära också.... när man ändå måste byta pga skeva skivor. De gnällde inte spec mkt, de sa till och med att det inte var helt ovanligt att det byttes skivor pga att de blivit skeva. Hur skall man tolka detta om inte annat än att det är ojämn kvalitè. Saken är ju den att e39 verkar vara sjukt känslig för mista lilla obalans och vibbar, kan mycket väl vara så att samma gjutdefekter inte ens känns på en e36 eller en volvo. Är ganska så trött på det hela, hade en näst intill vibrationsfri e39 i nästan tusen mil !!! Jippie, men nu har det börjat igen. OK det är inte mkt vibbar, de flesta skulle nog skita i det men jag stör mig på det riktigt mkt. |
|
|
Var den inte till salu för ett tag sedan? Vi med E39 kan i alla fall trösta oss med att nästan alla bilar har vibbar... |
|
|
Har hört massor med folk som inte fått ordning på Biltemaskivor.. Köp annat fabrikat är mitt råd! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
>Samuel Jodå bilen har varit till salu, sen ångrade jag mig. +La ner lite mer tid och pengar på den. Nu är den ute igen ännu billigare ;-) Vill ordna skivorna dels för min egen skull och givetvis för att den skall vara i ett så bra mekaniskt skick som möjligt vid ev försäljning. Har köpt en gammal e34 touring som jag skall leka lite med och ha som bruksbil ett tag framöver. >Micke tråkigt att höra. Vet inte riktigt vad jag skall göra. Inte sugen på att köpa andra skivor, på sjuan så slog de sig efter ett år. Var dock inte Brembo utan ngt annat märke det också. För mig känns det som att svarvning är det vettigaste och snabbaste enklaste och förhoppmingsvis det varaktigaste lösningen på problemet. Jag skulle ju kunna byta dem på garantin igen men det känns som bortkastad tid. -Phil |
|
|
Svarvning kan ju rimligtvis inte lösa problemet om godset är av undermålig kvalité från början. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Svarvning kan lösa problemet om det rör sig om restspänningar som löpts ut genom överhettning. |
|
|
>kapten Jag har svarvat en hel del skivor som slagit sig, sedan kört i åratal utan problem. Har dock inte fått äran att få det gjort PÅ bilen ännu. Har hittat ett företag i Laholm (efter någon timmes telefonerande) som kunde tänka sig att svarva men de var väldigt luddiga med prissättningen på jobbet och om de ville göra det överhuvudtaget/ta sig tid till det någon gång om några veckor....... tusenlappen lät det som. Känns ju inte helt positivt, skulle gärna vilja hitta ngn som är lite mer "på" Ungefär det dubbla för vad en vanlig svarvning och för vad ett par nya "förmodligen lika dåliga" skivor skulle kosta. Är inte heller sugen på att vänta några veckor. Så tips om ni vet något ställe tas gärna imot. förhoppningsvis någon som kan göra det utan någon längre väntetid. -Phil |
|
|
Ja glömde att tillägga: Magnus snabbservice hade också en sådan svarv men de ville inte :-( de sa att de bara använder den till några franska bilar som det är jobbigt att ta av skivorna från /bara passar dessa bilar. Så det var ju inte så kul, har hört att de skall vara kompetenta annars. -Phil |
|
| Jag vet att man på vissa Mitsubischi ofta svarvar då hjullagringen är integrerad i bromsskivan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.