|
|
|
|---|---|
|
Jag är intresserad av att köpa en ny 5 serie nu och har tittat mycket på 4.4 liter v8 som sitter i 530 och 540, men vilka är skillnaderna mellan just 530 och 540?! /Micke | |
|
vilken generartion menar du? E39 el. E34? I E34 är 530 en 3-liters V8 på 218 hk (tror jag)(förutom första två åren då den var en 6:a) och 540 är en 4-liters V8 på 286 hk. I E39 är ju 530 en 3-liters 6:a (ca 230 hk) och 540 en 4,4-liters V8 (286 hk). |
|
|
Med "ny" så antar jag att du inte menar helt ny, eller? Vilken modellserie är det du är inne på? 530 har aldrig haft en 4,4l V8 däremot så fanns den med en 3,0l V8 i samma modellserie du redan har. Som E39 kom 530 modellår 2001 och den motorn levde sedan vidare i E60 där den sedan ersattes en bit in i den modellserien. 540 hade i E39-utförande en 4,4l V8 och den fanns från 1996 till 2003. När E60 kom så blev modellbeteckningen 545. Några år senare så kom en 4,0l V8 som heter 540. ___ //Ulf |
|
| Sen finns ju e39 535, v8 på 3,5 l. | |
|
Det måste vara e39 jag är ute efter, dom få jag hunnit se har haft dubbla utblås bak. Men vad är det för skillnader i utrustning etc mellan modellerna? |
|
|
Humm, dubbla utblås hade jag på min gamla 320 E30. E34 har och dubbla men E39 har enkelt, så till vida att det inte är M5 du sett, den har dubbla dubbla. Är kanske lättare att ringa in modellen om du berättar vilka pengar det rör sig om? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
ghostnr1: Början med att läsa lite här Länk och här Länk Dubbla utblås är inte standard på någon E39 om man bortser från M5 som har 2x2 utblås samt alla Alpina B10 som har dubbla utblås. Om du jämför 530 och 540 så är skillnaden i möjlig utrustning mininmal. Båda modellerna är hyffsat välutrustade som standard, dock har 540 lite mer. Nästan alla vagnar är ju sedan extrautrustade i varierande mängd så skillnaden mellan olika bilar handlar inte så mycket om det är 530 eller 540 utan mer hur mycket den första ägaren kryssade i när han/hon beställde bilen. Dock är det vanligare att 540 är nästintill fullutrustade än 530. Som nya skillde det en hel del i pris men tittar du t ex på en begagnad 01-02 så skilljer det inte så mycket i inköpspris. När det gäller driftskostnade så är självklart en 540 något dyrare då försäkring kostar mer, V8:an drar 1-1,5 dl mer per mil, servicen något dyrare då motorn är större. Mycket av reservdelarna är ju identiska men vissa detaljer kan kosta mer till 540. Båda bilarna är komfortabla vagnar som lätt slukar massor med mil men skillnaden på 2 cylindrar och 55hk märks när man trycker på gasen. Då ändrar 540'n karaktär från komfortkryssare till sportbil, eller i alla fall nästan...; Vilken man i slutändan väljer beror väl på hur man själv prioriterar ekonomi vs körglädje. Personligen tycker jag att 540'n är värd de ca. 500kr extra det skulle kosta mig. Hur stor skillnaden är för någon annan beror ju mycket på ens försäkringskostnader och hur mycket man kör. ___ //Ulf |
|
|
Tack programmer för ett suveränt svar. Ska kolla lite på länken du gav så får vi se vad det blir. /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.