|
|
|
|---|---|
|
Min 840ia-94 vill ej starta och inga andra strömförbrukare som ligger på tändningsläge 2 går heller. Läge 3 hörs inte ett klick ens. Batterier från maj-07,körde utan problem. Underhållsladdat hela vintern. Kör 2 dagar utan problem. 4 timmar efter senaste skörning kan jag inte få igång bilen. Provat en natt med laddning av batterier och slagit på spänningen och det händer inget i läge 2 eller 3. Säkringar kollade för ögat och ohm mätat. Alla tips tar jag tacksamt emot innan jag river i detta. Något känt relä som hänger sig? Kabel till/från tändningslås? Batterispänning imorse 12,8V och polerna sitter fast som urberget. | |
|
Hej Uppför den sig konstigt nån gång när du kör tex börja gå dåligt, mätare som börjar svaja å blinkar i instrument eller dylikt ? Hade en M535 som hade liknande symptom & ibland startade den inte kort efter att jag kört! Jag trodde det var krypström lr nåt. Det visade sig att det var en kabel inne i generatorn som glappade. Kolla upp generatorn & kolen samt jordningar samt att den verkligen laddar tillräckligt på tomgång. Mvh /Andreas |
|
|
De enklare sakerna som jag tittat på har än så länge inte gett resultat. Kopplat loss batterier,väntat 30min, kopplat på gav ingen skillnad. Kollat reläer efter något synligt spår,skiftat runt på reläer av samma typ. Spänning finns till tändningslås och ut på olika kablar vid läge 1,2 och 3. Bilen har ett DEFA 800 serie larm installerat mellan 97-00 kan det låsa sig fast det inte varit pålarmat? Köpte 2 nya larmdosor med batterier maj-07.Ingen av dem fungerar nu. Batterier ska bytas i larmdosorna idag för att utesluta dessa. Tips på problem med Defa Larm?? Andreas: Bilen har fungerat bättre än någon annan bil jag haft tills nu. Alla elfunktioner,mätare och pixlar fungerade. Gärna fler tips under dagen som kan kollas ikväll. Mvh Fredrik |
|
|
Problemet är löst. Nya batterier till larmdosorna gav inget, alltså fel på larm/startspärrs enhet. Defa larm 823x-g (3kretsspärr och glaskross) nyinstallerat nov-2000 slutade fungera och då är tänd/startspärr aktiverad. Bilen var inte pålarmad när detta hände. Ändå aktiverades startspärren när larm enheten la av. Lösningen var att koppla tillbaka de uppbrutna kretsarna. Bilen går klockrent igen. Hälsn. Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.