AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.665

Fråga om de däck som BMW levererade med bilen

Hallå,

Jag hjälpte Pappa i veckan med att byta däck på hans bil. Han har i vintras köpt en ny 330xd Touring med M-paket. Nu till själva dilemmat. BMW monterade vinterdäck på den och han fick sommardäcken i bagageluckan.

När jag skulle kolla vilken sida av bilen däcken skulle monteras hittade jag ingen pil som markerade rullriktningen. När jag tittade på mönstret såg jag att vänster och högerdäck var precis likadana. Mönstret såg på vänstersida ut att kunna leda av vatten bra, men på höger sida blir ju mönstret bakvänt.

De däck han fick var Michelin - Pilot Sport, 18", 225 fram och 255 bak.

Eventuellt spelar rullriktningen inte någon roll på dessa däck, men tänkte att det kanske var lika bra att fråga här.
Michelin Pilot Sport har ingen rullriktning. Tittar du på däcken så är dom troligen märkta med "outside" på den sida som kommer utåt på bilen. Bara att montera på bilen med andra ord.
Jo, precis, de är märkta med outside och inside. Men va bra. Då är allt frid och fröjd. Tack för svaret!
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Tar upp denna tråd för ev. verifiering.
Upptäckte precis samma sak idag när sommardäcken monterades.
Det handlar alltså om Michelin Pilot Sport och mönstret är samma på vänster och höger fälg, vilket gör att de är vända åt olika håll när de är monterade på bilen.

Kan någon insatt övertyga mig om att det inte spelar någon roll?
För mig känns det mycket märkligt att montera olika mönster (vilket är resultatet) på vänster och höger sida.
Du tror alltså att Michelin inte vet vad dom gör?
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Du har en poäng, men rent teoretiskt går det inte ihop för mig.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tycker också det är lite märkligt. Jag har Bridgestone märkta in- resp outside. Men däckkillarna sa att det inte spelade ngn roll om de satt på hö eller vä sida så... Å andra sidan så borde det ha en viss betydelse om de t ex rullar en sommar åt ett håll är ju klackarna ¨vana¨med det och sen om man vänder dem nästa sommar, de borde ju slitas fortare om klackarna byter rullriktning ?? Kanske inget att bry sig om.
E3
1.828
E36
USA bilar
Däck med olika mönster på in resp utsida är sk assymetriska däck som är tänkta att ge det bästa av två världar, oftast vattendränering kombinerat med väggrepp
Detta innebär att de är märkta inside resp outside, har bara gummiverkstaden gjort sitt jobb korrekt så bör du ha lika mönster på insidan på såväl hö som vänster sida på bilen

Det blir ju väldigt avancerat om man ska ha assymetriska däck med rullriktning, eftersom man då måste ha däck tillverkade för hö resp vä sida.. De finns men de är få och inte billiga (här pratar vi specialdäck)

Om man ska variera rullrikting eller inte råder delade meningar om, min åsikt är att däcken helst alltid ska rulla åt samma håll
Det löser du ju enkelt själv genom att helt enkelt märka de varje gång du tar av de
Det är väl bara att märka upp vilket hjul som satt var, så är ju det problemet löst isf.
Tjena,

Kan bara konstatera att det inte fanns någon annan rimlig lösning än att det skulle vara så. Sedan är det bara att konstatera att det fungerade super förra året. Du behöver nog inte oroa dig för däcken helt enkelt.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
E36: Det är ju det som är "problemet"! däcken har in och utsida, på det viset är de rätt monterade MEN mönstret har också en riktning, det är det jag stör mig på, eftersom riktningen blir olika på vä och hö.

Jag känner att jag får släppa detta och acceptera att michelin antagligen har god anledning att släppa igenom en sådan "design", däremot skulle jag nog inte köpa dem nya just för att det känns fel i magen. Kanske är det inbillning, men det däcket som gått åt "fel" håll ser även ut att ha blivit mer slitet...
Det är inte bara Michelin som har den här lösningen heller. Jag har sett några märken till, bl.a Pirelli.

Jag har kört flera bilar på Michelin Pilot Sport så jag vet att däcken fungerar mycket bra och jag kommer helt klart att fortsätta köra på sådana däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vid test av däck med bestämd rullriktning, kom en biltidning (tror det var Teknikens värld) fram till att vattendräneringsegenskaperna ändrades mycket marginellt - nästan ingenting, om man satte däcken så de rullade åt "fel håll". Däremot blev bullret högre vid fel rotationsriktning....

Assymetriska däck har oftast stabilare klackar i mönstret i yttre halvan, för att vara styvare i gummit för att motarbeta de krafter som uppstår vid forcerad kurvtagning. Inre delen av däcket utsätts inte för lika stor kraft vid kurvtagning och där brukar mönstret vara mer öppet och därmed bättre anpassat för god vattendränering.
Vissa assymetriska däck har även förstärkningar i stommen på "utsidan" som man inte ser utanpå.

Nokian hade ett assymetriskt rullriktningsbestämt sommardäck för några år sedan, där fanns det riktigt en version för höger sida och en för vänster. Vet inte om de finns kvar i deras sortiment, men då var de inga "supervärstingdäck" även om jag har för mig att det var Z-klassat...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
E3
1.828
E36
USA bilar
Även om det inte är lika utpräglad skillnad på in och utsida, så har bl.a flera av Continentals däck just assymetriska mönster, så dessa förekommer på Nokian, Michelin, Pirelli, Conti och fler än så

Vad gäller assymetriska däck med rullriktning så har också BF Goodrich vissa sådana...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.