|
|
|
|---|---|
|
Helt fantastiskt, äntligen ett klokt på 10000 idiotförslag har svålkä*ringarna på Vägverket fattat. Jag vet inte hur många ggr. jag har nitat mm. pga. mobilpratare som plötligt byter fil, kör rätt ut i rondell mm. De är inte med, så är det bara! Värst är kostymklädda "karriärdamer" i SUV i 130km/h på motorväg, totalt livsfarligt! Ett beslut som sedan länge är genomfört i många EU länder! Hoppas det går igenom, synd bara att det lär inte finnas lagmän som plockar dessa syndare sedan... Mvh: Zoltan | |
| Och vilket beslut är det dom har fattat ??? | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
"Om förslaget skulle gå igenom innebär det att den som pratar i handhållen mobiltelefon på ett sådant sätt att det påverkar förarens förmåga att köra trafiksäkert, ska bötfällas. Hur stora böterna skulle bli avgörs av Riksåklagaren" Då är det ju ganska tandlöst. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Ursäkta att jag glömde länken, men slå på nyheterna på SR vet ja! Tja, tandlöst blir det kanske, men får man 20-40% av nötterna att tänka till innan de messar eller ringer, så kan kanske trafiksäkerheten öka ett par procent, vilket jag välkomnar! Mvh: Zoltan |
|
| Borde även gälla att taxi-chaufförer inte får sitta och knappa på sina datorer under färd samt alla att inte sitta och knappa på navigatorer också för dom är minst lika trafikfarliga. Då måste ju föraren titta bort från övrig trafik också | |
|
Forskningen visar ju att det är inte hållandet som är problemet utan själva babblandet i telefonen. Länk Låter ju skitidiotiskt att förbjuda nått som inte är ett problem eller? //IS200-01, RX300-03 |
|
|
FD-ormen: Det fanns en tråd i samma ämne strax intill.. För att bespara från att läsa hela trådens innehåll så tar jag med sista inlägget: Nu har ju VV just gjort en 180° och kommer att föreslå ett förbud. Man nämner även att man avser inte bara mobilprat utan annan trafikfarlig verksamhet, pill med navigatorer, komradio och ljudanläggningar osv. Det är ju en viss konsekvens iaf. Givetvis är ju syftet gott men sen är det ju detta med förbud som inte är så lätt att övervaka osv, men man trycker även på att om man orsakar olycka och anledningen är ovanstående så skall detta läggas till last osv. Det är ju inte fel. FP |
|
| Mythbusters testar detta just NU på discovery channel! | |
Angeleyes |
De lär nog dröja innan jag stannar vid vägkanten för att höja volymen på stereon iaf... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu var det väl så att nån komplett knäpp kvinna till "minister" dementerade att regering minsann inte skulle införa nån handsfree lag med löjliga argument som att man kunde ju tex få sparken från jobbet vilket var värre att själva samtalet som var farligt inte att köra bil, växla blinka svänga med en hand. Tyvärr har jag sett allt för många farliga insidencer hur förare speciellt kvinnor blir helt avskärmade från yttervärlden och blir en trafikfara vid telefon och enhandsrattandet. Handsfree gör det åtminstone smidigare att framföra bilen på rätt sätt. Att sedan ett telefonsamtals innehåll kan störa framförandet är ju helt klart också. Vid tre tillfällen har jag fått hoppa av övergångsställen just pga telfonpratande kvinnor har nån typ av tunnelseende när dom löser världsproblemen i mobilen. Jag gillar inte att tala i mobilen när jag kör bil, speciellt inte när man kör på okänd ort, vet jag var jag ska inga problem , men handsfree underlättar betydligt efter som jag använder det dagligen även på kontoret. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är det någon mer än jag, som får en aha-upplevelse när man "lägger på" efter ett telefonsamtal efter en känd landsväg? "-Jaha, har jag kommit så pass långt redan!" :) Naturligtvis iakttar man väl vad som händer framför sig i trafiken, men vissa kanaler måste stängas av till förmån för pladdrandet. |
|
|
Enligt VV:s pressmeddelande tror dom ju inte ens själva att "handsfree" har nån effekt, lagen är bara en anpassning efter omvärlden |
|
| Håller med Anders-72. Stog och lagade mat igår när det ringde på telefon. När jag la på så hade jag helt plötsligt lagat klart maten utan att jag visste om det och jag undrade hur fasen det hade gått till, haha. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.