|
|
|
|---|---|
|
Läste idag att Vägverket är på gång att skärpa kraven på miljöbilar. Att en miljöbil skulle förutom co-utsläppskraven även ha 5 stjärnor i EuroNCAP och minst två stjärnor i fotgängarskydd. Det skulle innebära att 6 av 10 miljöbilar skulle bli av med sin miljöbilsstämpel. Och där ingår BMW 118d som bara har en stjärna i fotgängarskyddet. Tycker det låter heltokigt att höja säkerhetskraven då det är miljövänligare bilar vi vill ha. Källa: Länk | |
| EuroNCAP källa: Länk | |
|
Ännu ett exempel på inkompetens från våra myndigheter. Hur ska man få folk intresserade av att följa riktlinjer och regler om man ändrar dem hela tiden. Sjukt är vad det är! |
|
|
I takt med att fler skaffar miljöbil så skärper man kraven på dem för att de inte ska bli för många. Enkel ekonomi, det handlar om att få in skattepengar, inte att folk ska köra miljövänliga bilar. //Lövet |
|
|
Lövet eller kan man vända på det Skärper kraven för att tvinga tillverkarna att bygga säkrare bilar. För jag kan tänka mig att alla tillverkare vill ha en miljö godkänd kärra i sitt program. |
|
| Men då får de inte ändra reglerna för redan existerande bilar! Att behöva byta bil vart annat år för att reglerna ändras håller inte, köper jag en miljöklassad bil vill jag vara säker på att den inte sparkas ut efter ett år, då kan jag lika gärna köpa en vanlig bil... | |
|
Håller med martink. Tittar själv efter en miljöklassad Audi A2 diesel (miljöklass 2005). Dom är dyrare i inköp men man betalar en lägre skatt. Känns som en stor risk att köpa en sån modell då den kanske hux flux får samma höga skatt som vilken dieselbil som helst och då skulle den dessutom tappa rejält i andrahandsvärde. |
|
|
Observera att kraven på miljöbilar som diskuterats idag endast gäller vid statlig upphandling. Om du som privatperson köper ny bil är 118d berättigad till miljöbidrag (enligt dagens regler) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.