AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.365

hur mycket olja i en bakaxel?

Visa användare
22
altec522
318D touring års 2011
320IMT års 03
som rubriken lyder..
en 525 års 93. hur mycket olja går de i bakaxeln??
tack på förhand

altec
Jag fick i 1.7 liter när jag bytte, körde på oljan för lamelldiff mest för det kändes bättre och priset skiljde inte farligt.

//emil
Visa användare
22
altec522
318D touring års 2011
320IMT års 03
okej.. vad var de för olja å vad kosta den då?
hur vet man när man har fått i lagom mycket olja då?
mvh

altec
du fyller på i nivåpluggen på bakaxelns baksida. ha bilen någorlunda plant och när det rinner över är det klar. en oljepump är ett måste, finns lite hos de flesta verkstads butiker.

du behöver en stor insex nyckel, för att öppna pluggarna. kommer inte ihåg exakt storlek men det finns på forumet om du söker. en bultskalle i storlek 15 funkar även, om du kan svetsa på en mutter på en sådan.

ja köpte min på bmw, kostade runt 170 litern för oljan till diffad bakaxel, den till odiffad är några tior billigare.
Visa användare
22
altec522
318D touring års 2011
320IMT års 03
okej men de där låter ju kanon de..
tack så himla mycket för hjälpten..

altec
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Köper man Castrols olja som är den BMW rekommenderar så är det en slang man kan dra ur flasken och trycka in i hålet.

Funkar klockrent utan att man behöver söla med någon pump eller liknande.

En kul detalj var att Castrololjan var billigare på BMW än den var på Mekonomen =)
Visa användare
138
sutko
bruksbil
bytte oljan i växllåda o bakaxel förra vackan(E39)...en pump är ett måste!tycker jag..
Oljan köpte jag på bmw Castrol ca 70kr biligare per litern än på Mekonomen.
Det gick mycket bra...i bakaxeln fick jag ca 1,3l men i växellåda(manuell) ca 1,0l......tog inte mer än 30min(bilen var upphissad)
###Passa på och bytt packningarna(plugen) till bakaxeln kostar 2-3kr på bmw...mina var jo helt kassa..salten gör jo sitt

sutko
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Du la aldrig märke till att man kan dra ut en slang ur Castrolflaskorna?

Bara att sätta in denna i fyllhålet och trycka på flaskan, man kan visserligen inte få ut de sista 2-3dl ur flaskan men dom kommer man ju heller inte att behöva.

Tog ungefär 10 sekunder att fylla i 7-8dl olja från en full flaska på det sättet.
Snabbare, smidigare och mindre grisigt än att först suga upp oljan i någon form av spruta.

Helt rätt att packningarna är en katastrof, dom äts upp galvaniskt. Min bakaxeln hade börjat fukta runt tömmningspluggen när jag bytte olja och det sakades ungefär 1dl olja. Tätningsbricken föll i två bitar när jag tog bort pluggen.

På BMW kan man köpa en ny plugg som har en o-ring infälld i själva pluggen istället för en bricka. Tror pluggarna kostade runt 20:-. Det är alltså ett fel som BMW är medvetna om men ignorerar.

Livsfarligt med smygläckage när man har så lite olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.