|
|
|
|---|---|
|
Idag märkte jag att höger strålkastare lyser fastän allt är avstängt. Mycket märkligt. Har testat att slå på och av, ta bort battteripoler och "blinkat" Lyser fortfarande. Panik! | |
|
Det är kortis i ljusmodulen och det drabbar av någon underlig anledning oftast höger sida. Om du söker på forumet hittar du en del läsning. Har för mig att det går att reparera modulen. Vår gode Folke på forumet har skrivit en del om det. AE |
|
|
Ok, tack för det. Någon som bytt på verkstad och har en ungefärlig prisuppgift? Går det att hitta beg. delar? //F |
|
|
Har inte koll på priser på verkstadsreparationer. Det bökiga är att bilens mätarställning lagras i ljusmodulen. Det är den mätarställning som kan avläsas via diagnosuttaget. Därför finns det ljusmoduler till salu i "ljusskygga kretsar" i syfta att justera miltalet, inte att fixa lyset så att säga. BMW byter enbart till ny modul och samkodar den med bilen. Inte helt plug and play alltså. Det var enklare förr när man ryckte ur ett relä och stoppade i ett annat ;) AE |
|
|
Hej. Jag fick betala ca 3300 sek (3000 med rabbat) för modulen och betala 950 sek för programeringen. // Micke |
|
|
Den här bilen är härlig att köra, men nu börjar det ärligt talat bli mycket. Vad står man inte ut med för att få åka BMW. På verkstaden öppnade de ändå något för beg. del. Vi får väl se hur det går... |
|
|
Som tidigare nämnts i tråden går modulen oftast att laga. Kostar ett par tior i materialkostnad. Känner du ingen lödkunnig du kan be om hjälp? |
|
|
Ja, som Carl nämner är det ju värt ett försök. Det är nog en transistor som kortslutit och matar ljuset konstant. Att fylla en plast-ask med några transistorer m.fl elkomponinter och kalla det för "modul" är materialförädling på hög nivå om man tittar på priset ;) Skall ge mig på min laddare till skruvdragaren som la av för ett par veckor sedan. Tänkte köpa en ny tills jag såg att den kostade runt tusingen. Har lokaliserat en diod som ser ut att ha varit väldigt varm. 72 öre eller nåt på ELFA.. AE |
|
|
Bästa och billigate alterantivet är förståss att laga den. Anser man sig inte kunna själva så går det ju alltid att lämna bort till någon annan. Att byta till en begagnad resulterar i att man får en mätarskruvad bil, det går inte att koda om en begagnad box med en ny mätarställning. Möjligen att de nämnda "ljusskygga" krestsarna kan göra detta. Finns några saker man kikar på när man elektroniskt kollar upp om en bil är mätarskruvad. 1. Miltalet i LMM 2. Drifttimmarna i LLM 3. Checksumma till ovanstående värden 4. Om LMM är utbytt (tillverkningsdatum) Får man inte alla dessa saker rätt så har man en bil som jag aldrig skulle köpa dessvärre är ända sättet att få allt rätt på att reparera den gamla modulen. Iofs skulle jag även kolla om jag såg tecken på att LMM var öppnad så jag skulle mao aldrig köpa en bil som haft ett "legitimt" fel på LMM heller =) Följer man dessa råd så köper man aldrig en mätarskruvad E39 ;) |
|
|
Detta med skruvning mm låter vettigt, och något man aldrig skall ge sig in på. Självklart skall vi alla gemensamt jobba för att detta inte sker, eller uppmuntra eller tipsa om hur detta kan göras. Jag hoppas dock att m-bilar kan lösa detta på ett inte alltför dyrt sätt. De är normalt mycket tillmötesgående. Jag hoppas på det bästa. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M bilar kan inte lösa det utan att byta Ljusmodulen hur tillmötesgående och bra dom än är tyvärr Men se mektipset en kunnig radio/TVreperatör tex fixar det åt dig på nån timme om man beställer hem transistorn först. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.