AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
895

Toppen ur

E30_320i
Håller på o montera av min topp på min m20b25, men hur e lättast o få av toppen?`Måste jag lossa fördelaren? helt? Front monterad fördelare

Jag har lossat ventil kåpan o släppt alla topplocksbultar, men tänkte man kunde lyfta ut den med insuget på, går det?

Tack
Ti
608
TimS
325i -88
insuget kan du nog ha kvar.. ha koll på spridarkablaget bara.

har för mig att det finns slangar kopplade till toppen under insuget vid torpedväggen? osäker på det..

fördelaren lär du ha bort för att komma åt kamremmen...kåpan runt kamremm etc..

Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej!
Det är enklast att ta bort insuget. Lossa bultarna och dra det bakåt. Försök att göra det lugnt och sansat så inte röret för vevhusvent. som sitter i insugets undersida åker ur och insugspackningarna inte går sönder. Man KAN snika och försöka att kränga av kamremshjulet på toppen, men det blir ett litet helvete när du ska tillbaka med det och samtidigt behålla spänningen på den. Sen är det bara att hoppas att den inte kuggat över vid veven.. Har gjort detta ett antal ggr och kan bara tipsa om att det tar längre tid att klura ut vad man kan SLIPPA ta bort, än att faktiskt ta bort det som behövs för att kunna jobba smidigt. Jag gör så här iaf: Kylare och fläkt tas bort(för åtkomlighetens skull) Fördelarlock och rotor väck. Lossa generator och demontera remmen. Samma med servon. Bort med remskyddet för kamremmen så man ser vad som händer med allt. Tror du har igen det i slutänden.
Lycka till iaf!

BMW ist Dåitche Kvalitäät!
E30_320i
TACK TACK.. SKA PÅ DE I MORRON.. MEN ANGÅENDE EVHUSVENT,, kAN MAN INTE skippa röret o göra någon annan variant på de? sett att där finns o köpa typ små lyft burkar!!

Jo håller me dej, nog lätare o tar bort så man kommer till... Jag har släppt alla bultar till insuget, men kommer ej åt den innersta mot torped väggen...

Så får lyfta toppen med insuget på... och hoppas de blir bra!! hehe
Ti
608
TimS
325i -88
ja andvände mig av litet spärrskaft o förlängare så kom jag åt båda muttrarna mot torpedsväggen... den övre närmast torpeden kommer du juh åt ovanför...

kanske kommer du åt lättare om du tar bort gummit från gasspjället? om du inte redan gjort det dvs.. vet itne ens om det hjälper men det ska finnas gott om plats att få bort muttrarna
E30_320i
jag har tagit bort gummit, Och lmm.. Men de hjälpte ej.,,. men de över mot torpedväggen va inget problem, men den undre.... Ska försöka.. e de bara till o ta föra insuget utåt sen, men med tanke på vevhusventen röret... Så får man lyfta lite..... för insuget sitter väll bara på de bultarna????

Kan man ändra om vevhusventen.. För de som kör med andra insugm hur gör man då?
E30_320i
när jag endån lämnar i väg toppen För planing o ringning,, Mira fräsning o En lätt portning, Så har jag tänkt byta till hårdare fjädrar o ventiler. Några förslag ?

Samt tänkt o kompsänka för senare laddtryck.. Men Ska man svarva kolvarna eller ska man köra med msl packning? inte tänkt o ladda så mycket typ 1bar.. så vad är ett bra komp för de? Men bilen ska besiktigas i juni, så tänkt o ha allt klart tills des, men går bilen bra om man kör utan turbo till Besiktiningen med kompsäkning då?

Tack för svar! mvh
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Jorå, när det gäller fjädrarna så är jag väl ingen expert, men kolla motor nords hemsida. Vad gäller kompsänkningen med kolvsvarvning så följde iaf ja tipsen som jag hittade här:

Länk

Bilen kommer att vara aningen tröttare med kompsänkning, men det är marginellt. Det kan ju isf kanske påskynda montering av stressfläkten.. hehe.

/Johan

E30_320i
nu är äntligen Toppen av, Såg endån rätt så bra ut.. men ska endån in på renovering, mirafräs,samt oringning, Och planing.. Hur pass viktigt är de o svetsa vattenkanalerna?

fick ju plocka av fördelare rotor mmm, Släppa på remmarna mm, sen så lyfte jag toppen med insuget på... Smidigt.. men nu när toppen är av så ser ju inte kolvhuvuden helt för frächa ut, plus att blocket är grymt oljigt, gått 26tusen.. ska man lyfta ur blocket med, o byta lager? O ringar? Eller va hade ni gjort? när de endån va nere, de e väl mycket änklare o montera ihopa motorn när den e Ur? Sen e de de jävla vevhusventes röret.. Hur ska jag göra med det, Finns de någon annan lösning på de hela? Så man slipper ha de.. de som har race insug hur har de gjort?
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Ska du överladda den så kommer den med största sannolikhet att spricka vid vatten kanalerna. Finns gott om folk som provat och det ska ju du & jag dra nytta av när vi bygger. Det är ju bara dumt att göra samma misstag å få stå där och riva skiten igen.. Ska du ändå lämna in toppen så fixa någon som kan lägga igen dom åt dig om du inte kan själv, jag tror du har igen det.

När det gäller planing så ska du inte plana eftersom det ju höjer kompet. Stryk bara av den minimalt så den blir plan, inget mer. Om du ska lyfta ur motorn beror ju på hur mycket tid du har. Är det din enda bil så blir det ju lite bråttom..
Jag köpte en bättre beg. rova här på autopowers köp&sälj för 2.500 för att kuna använda bilen under tiden så det är mitt tips. Har den sittandes på stativ för ihopmontering. Svetsad topp, svarvade kolvar, nya lager mm. Har även ic, sprut och ett garrett gt42 som ska bultas på, sen så!... :o)

/Johan

E30_320i
tack johan,, har ju en 520 91a till Bruksbil. blivigt av med lappen så i juni får jag lappen igen... men nu e de toppen som gäller. sen e de 2,7 som gäller o renovering av botten delen till vintern.. ä de tänkt. ska läsa på hur man mäter lager spel o dyligt.. det är ju endån lite jobb med det, i med jag alldrig hållt på med underdelen så sk de bli kul o lära sig.. men alltid bra o ha all info innan man börja riva den..

JOhan525 gjorde du precis som pps s info angående kolv svarvningen.. räknade du sj ut kompet sen?` jo jag ska göra de med svetsa den glömde säga de bara.. men har ju inte tänkt o lädda så jävla mycket till en början, men endån tänkte o göra det mesta så man slipper klydda senare i vinter.

aha så de ska man inte plana, bara köra av packningen typ då, men någon som kört med kompsänkt motor till besiktningen, hur gick de? Alltså hur motorn gick,,, JOhan va e de för sprut du har? vilka mått på IC passar e30 bra. Innan om Rambenet eller var sätter ni era?`
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Bra tänkt att läsa på lite innan och medans du skruvar. Ta det bara lugnt och gör färdigt en sak i taget, annars är det lätt att det ligger grejer överallt. Nyckelordet är TID.

Japp! jag svarvade helt enligt anvisningarna på ppf.

En kompsänkt motor går hur bra som helst som sugmotor, det finns ju gott om turbobilar och dom laddar ju inte jämt.. De blir aningen slöare.

Har aldrig hört talas om att besiktningen slagit ner på något beroende på sänkt komp så det behöver du inte oroa dig för.

Jag har ett MS2 men har nog ett Haltech på gång av en polare.
När det gäller IC:n så får du fråga runt här på forumet för jag är inte hemma på om det finns färdiga i rätt mått att köpa.

Länk

Själv har jag en som det står SCANIA på som jag kapar ner och trixar till så den passar. :) Nu sätter ju jag inte finishen först.. Bara det funkar så fixar jag det sen så gott det går.. "Med effekt, behövs ingen finish" Hm..bra slogan.. :)

/Johan
E30_320i
hehe... Ska plocka ur botten delen i morgon... O lämna kolvarna på svarvning hos en vän, o följa anvisningen från ppf,,,

nä de e bra o hålla reda på sakerna ju.. hehe..

men toppen är iväg nu på Renovering o Frästa säten, mira. och en lätt portning.. Men tänkt o köra med Org Kam, vad kan detta ge?

Sen botten har jag tänkt o o ringa, Byta lager o kolvringar,

O ms på de. men inte kommmigt underfull med en Trevlig turbo i nu.. Kan man köra med Org insug, eller de stryper för mycket??

Samt vilka spridare o så, och räcker Org bensin pump?

Helt rätt tänkt... Men har tänkt o göra allt bra och ordentligt från början,, så slipper man hålla på sen,,,,,

Vad är ditt/Era Resept ? Turbo ic/mått , wg, dump, och allt där till.. fyll gärna på.. Så man har lite o gå på!

Mvh Tommy
E30_320i
kollade noga igår.. Toppen är ju avlyft.. men den tidigare ägaren har svarvat kolvarna planan, de e ju en kattmoddel.. så den e kompsänkt.. Samt lagerna ser bra ut.. så då behöver man ej rota me det....

väntar bara på toppen nu... Nice nice..

Hur många kugg ska där va på triger hjulet om man ska köra med Ms?

vad e original?
60/2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.