AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.624

Tickande 540iA -96

Xe
12
Xeon
540 iA -96
hej, detta är det första inlägget jag gör här och hoppas på bra svar och förslag, jag har en 540 iA -96 som har börjat ticka som tusan. den har tickat till och från, men nu tickar det extremt mycket det är ett metaliskt ljud som kommer från topparna både hö och vä sida. kan det vara dom hydraliska lyftarna som kärvar så ventilerna tickar? tacksam för alla svar!
Ma
45
Mangokid
535ia e39 -97
Min 528 började ticka när kamaxelgivaren var paj, bytte den o tickandet försvann.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Trivial sak: hur är nivån och åldern på oljan?
Xe
12
Xeon
540 iA -96
hej lus. jag har kört med den nya oljan i ca 10-20 mil och nivån är bra. nån som har några förslag om vad det kan vara?
tickar den på tomgång, varv eller när varvet sjunker- varm - kall ?

Xe
12
Xeon
540 iA -96
hej ma. ja du den tickar kall/varm vid tomgång. tickandet följer även med varvtalet. tänkte jag skulle ta tag i detta i helgen så jag är tacksam för alla svar
omöjligt o veta utan att man lysnat på de men.

lyftarna-- brukar låta mer vid varm motor.
men mer vid kall motor om dom är igen kladdade.

grenrörspackningar -- kan misstolkas som tick brukar låta mer vid kall motor.

kedjerassel/tick -- låter mer när motorn varvar ner.

några tips på tickljud,
antar att du kollat oljepumpsbultarna

Xe
12
Xeon
540 iA -96
tack så mkt för förslagen.. jag ska kolla upp detta så snart som möjligt. skriver lite mer information när jag hittat felet/felen. så andra med liknande fel kan göra likadant.
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Hade samma problem på min som mangokid hade. Om tickandet följer med ökat motorvarv för att tillfälligt tystna när du snabbt släpper gasen för att åter börja när spridarna börjar mata bränsle kan det vara kamaxelgivaren som spökar. Men min bil känndes slö på låga varv när min kamaxselgivare hade gett sig.

528 patrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja jag skulle börja med att kolla så oljepumpen sitter fast, så den inte ger på gränsen till för lågt oljetryck vilket kanske kan var orsak till lyftartickande, M62 är väldigt olika i ljudnivån en del går tyst som en digtialklocka och en del som en moraklocka. Valvoline synpower 5W-40 rekomenderas också att testa med. Ev Castrol TWS 10W-60 som har tystande effekt.
Vad slog du i för olja vid bytet ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Xe
12
Xeon
540 iA -96
Hej nu i helgen kollade vi igenom den lite, vi mätte upp trycket från oljepumpen och det va för lågt och den la av ibland, så vi konstaterade att vi ska iaf prova att byta oljepumpen först och se om det blir bättre. plus att bultarna i pumpen va också lösa så det kan ju haft med saken att göra med, men eftresom pumpen krabbar så köper jag en ny. är det nån som har en aning om hur mycket en ny oljepump kostar? är lite orolig för ekonomin :P men kan det vara så att kamaxelgivaren också krabbar.? jag har fått för mig att den inte gör det för jag tycker att bilen borde bli svårstartad och få andra fenomen.
Xe
12
Xeon
540 iA -96
hasso jag har för mig att vi slog i mobil 10w-40 olja (det va en kompis som köpte med sig hem från jobbet) så jag la det inte på minnet..:/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om det är Mobils super S 10W-40 så är det en bra o pålitlig olja som jag använt i många år bland annat till min 528-96 den är BMW godkänd för M52 motorn och även M62 tom 08/98.
Misstänker att problemet försvinner när du får en kry pump.
Normalt kan man dra ihop pumpen och sätt loctite fästbultarna efter att dom tvättas rena.
Ny pump kostar ca. 2000 spänn gissar jag.
Länk

Länk
Xe
12
Xeon
540 iA -96
Okej, tack så jätte mycket för alla tipsen och diverse. ska inhandla en ny pump idag tänkte jag, återkommer med information hur det går.
Xe
12
Xeon
540 iA -96
hej nu är pumpen bytt efter många veckors väntande. fick vänta i närmare 4 veckor för att få hem pumpen men nu så. startade bilen och hade den i gång i 10-15 minuter och allt tickande försvann :D så nu är jag en mycket nöjd bmw förare igen..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Trevligt !!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.