AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
669

Problem med varvräknaren, vad kan det vara?

ma
3
maaarc
518i -90 E34
Hej!

Har nyligen skaffat mig en 518i -90. Allt funkar utmärkt med den, förutom varvräknaren som inte fungerar alls. Har hört att man kan byta nå batteri bak i panelen eller köpa ett annat intrumenthus? Har någon nått bra tips på vad man kan göra åt detta?
hej
klart du kan laga instrumentet .
plocka isär det och kika efter dåliga lödningar.
kolla även mektips på www.bimmer.se
sök på kombinstrument på autopower skulle tro att du hittar rätt mycket
läsning.

alternativt ring skroten bruka finnas rätt billiga
och då flyttar man bara över kodpluggen så blir det rätt mil oxå!!!!!!
på vissa sitter väl kodpluggen i kablaget bakom instrumentet då
behöver man inte greja nånting bara njuta av bilen...

Minijonte
ma
3
maaarc
518i -90 E34
Okej ska kolla up det där :) återkommer om det inte fixar sig.
ma
3
maaarc
518i -90 E34
Skulle behöva lite mer hjälp...
Jag gjorde så att jag tog isär intrumentet och kollade lödningar, kondensatorer och batterier. Allt detta såg bra ut och jag satte tillbaka allt. Jag provade starta, det var samma visa. Men eftersom allt såg så bra ut så tänkte jag att det borde inte vara fel på intrumenthuset. Så jag rucklade lite på en del elkablar vid motorn som kunde tänkas ha något med varvräknaren att göra.

Efter jag hade gjort den så provade jag igen. Det konstiga var att efter jag kört typ i 30sec så började varvräknaren fungera, i 5-6 sekunder, sen dog den. Och så höll den på ett antal gånger.

Någon som kan tänkas ha en aning om vad felet kan vara nu?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Låter spännande!

Vid köpet av min 518i -90 så funkade inte varvräknaren, den var som limmad vid nollstrecket. Jag gjorde så att jag bytte ut de två batterierna som sitter längst upp på kortet(antar du sett dem), satt i två stycken 1,2V batterier, 1800mAh Nickel-Metallhydrid från Elfa.
Det som hände sedan vid start var att varvräknaren fick spader och flög fram och tillbaka helt omotiverat, pendlade helt orgelelbundet mellan 8000 varv och 0 varv. Efter ett tag så fungerade den ett tag(någon minut) för att sedan gå över till samma omotiverande pendlande som innan. Har växlat mellan dessa två lägen under några månader utan tecken på bättring.
Säg till om du hittar lösningen, de flesta lösningarna som dokumenterats hittills gäller ju de nyare korten med kondensatorer.

Kanske är något som har att göra med givaren i motorn eller kabeln därifrån, detta "forskande" har dock inte prio ett just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.