AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

530 v8 e34 med oljud i ev kamkedjespännaren?

Kompisen köpte en 530 med v8, det finns ett litet oljud i framkant på motorn så vi trodde det va vattenpumpen dåden va lite glapp i den, men nu när den är bytt så finns ljudet fortfarande kvar så jag plockade ut spännaren och när den monterades så va det samma oljud som tidigare fast högre till den blivit fylld med olja igen. Bilen har gått 21000mil med alla papper så milen stämmer..

Så nu till frågorna, är det vanligt att kedjan blir uttänjd? Om jag kollar ner i oljepåfyllningen så är kedjan som sitter mellan kammarna lite slapp i mitten ska den vara helt spänt lr slapppar den lite??

Hoppas nån kan hjälpa mig då tjejkompisen har haft sån otur med alla andra bilar hon haft och så lurade jag in henne på bmw och så händer det här, det är ju så man skäms lite även om sånt här kan hända..

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Je
41
Jennysa
730i -92
Hej.
Det är nog inte så troligt att kedjan är slut efter 21000 mil,
Dom brukar hålla betydligt längre.
Har du haft lös spännaren till kamkedjan?
hade ut spännaren förut och efter det tar det ju några sekunder innan oljetrycket är uppbyggt och då tyckte jag det lät samma olud fast högre, vet du om man kan "kroka" i en ny kedja och dra runt den lr måste man riva allt?

Je
41
Jennysa
730i -92
skulle nog tippa på att spännaren är dålig snarare än kedjan i så fall...men finns det ingen verkstad ni kan åka förbi å be att få tips?
det är ju alltid bäst om någon kunnig får lyssna på själva felet....
Jo det blir att åka in till bmw imorgon, tänke kolla om det kanske va ett vanligt fel på dessa motorer, jag läste ditt första inlägg lite snabbt :) det borde ju inte va kedjan för dom har ju betydligt längre livslängd än "bara" 21000mil..

Je
41
Jennysa
730i -92
Jo 21000 mil e inte så långt för en kedja:)
jag har åkt runt på lite mindre verkstäder & bett om råd & tips...
Brukar vara lättare att få bra tips då
& sen så hör dig för bland alla du känner det brukar alltid finnas nån runti kring som kan...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Garanterat att kedjan har blivit för lång (därav klappret) bmw tar säkert +20papp för detta jobb.Men det går att veva i en ny,om man gillar utmaningar o lite spänning:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Spännaren kan vara ganska dålig också, bytte på en bekants bil.
Den nya typen av spännare hade mer än en cm längre maxlängd än den som satt i!!! Har hört att släpskenorna slits ner också, har dock inte bytt någon ännu.

-Phil
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...just till denna V8.a verkar längden på denna göra så att den kan bli uttänjd och börja låta vid dessa miltal redan...någon här på forumet har också haft problem med att en(1) länk var så slut att den nästan hade gått av...
Han bytte i förebyggande syfte och såg då denna slitna länk...han vevade i kedjan försiktigt och med kunskap så det gick ju bra för honom...annars så tar säkert(ne,gissning) en BMW verkstad minst 20 papp som sagts för att byta kamkedjan till denna V8:a..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Edit:"Längden på denna" skrev jag inledningsvis...menade >kamkedjans längd< om nu inte alla listade ut det själv ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.