|
|
|
|---|---|
|
Nå andra enkla eller prisvärda mods man kan göra på en M60 maskin förutom kompressor? Har stort öppet filter, chip, avgas och är uppmätt till 320HK/450nm med v-power. Inga fräna vebomektips? :D Nån sa: "ta bort dom variabla insugskanalerna så får ja mer toppeffekt på högre varv!?" dock är han hondafrälst och det brukar dom göra på dom maskinerna från CRV. ;) | |
|
bygga extraktor kanske? ///HOLSET HX52/// |
|
|
lätta svänghjul , kasta reservhjul ,shortshift ///HOLSET HX52/// |
|
| Finns inga variabla insugskanaler på M60B40 motorn | |
|
1: Minst 50mm sänkningssats 2: Gula KONI 3: Nurnburgring krängnings hämmare i bak 4: Väck med mellandämparen och montera en fullflödes slutdämpare 5: Invändig motortvätt och högkvalitativa helsyntet oljor överallt Mvh Danne |
|
|
M60 har riktigt fina grenrör från fabrik, tvivlar på att det finna mycket att hämta där. Lättare svänghjul ger bättre och roligare respons men knappast några hk. M60 har dessutom dubbelmassesvänghjul, så det finns mycket vikt att spara på att byta till ett enkelt svänghjul. Bara det att det inte finns några, man måste tillverka... Variabla insugskanaler finns som sagt inte på M60. Däremot variabla kamaxlar (VANOS) men där vinner man inget på att ta bort dem. Jag föreslår vassare kammar och en riktig mappning. Frågan är då vad man bedömer som prisvärt, kosta lär det göra... --- Going sideways. |
|
| Spiidfriik: Lättare svänghjul ger mer effekt, inte på veven men på hjulen. | |
|
Jag håller själv på med en m62b44 maskin som ska gå i en banbil. Det jag tänkte göra till en början är att byta de hydrauliska ventillyftarna mot solida och även hårdare ventilfjädrar, tillsammans med någon uppsättning vassa kammar och hemmabyggda grenrör. Ska förmodligen styra helt sekventiellt med VEMS. I senare skede, eller redan nu ska jag se över avgassidan på topparna och bygga ett annat insug. Hur insuget ska utformas vet jag inte än. Ev två separata plenum, men säkert är att när jag tar tag i det blir det separata spjäll. Kolvar och stakar ska ses över och bytas någon gång under resan. Anledningen att jag inte bestämt ordningen i uppgraderingen är främst min budget, men även att jag vill få chans att testa motorn i sina olika skeden och på så sätt se vad som ger vad. Självklart byts lager, kedjor, skruv/bult och packningar och när motorn revs för första gången tvättades allt. Mvh / Pontus |
|
|
Variabla kamtider kallas det, inte kanaler.. 1 tips, ta bort ditt stora öppna filter och sätt dit originalluftburk med k&n insatsfilter. Det enda du får med ditt öppna filter är lite ljud, och varmare luft in och betydligt högre risk att du kleggar igen lmm vilket gör att den kan gå sämre utan att det direkt märks i vardagen. |
|
| M60 har ingen vanos | |
|
Mitt filter är rejält avskärmat iaf... www.koopfan.se BMW 540 Drifting Edition |
|
|
Här är bild på det: Länk www.koopfan.se BMW 540 Drifting Edition |
|
|
Ang. lättat svänghjul så hur blir körbarheten med det? Vad vinner man på att byta till det? www.koopfan.se BMW 540 Drifting Edition |
|
|
MF: Lättare svänghjul ger mer effekt, inte på veven men på hjulen. Hur hade du tänkt att det skulle funka? Det kommer *till* effekt mellan vevaxel och hjul? Tror inte du tänkt igenom det riktigt ordentligt... ;) (Sorry för drygheten. ;) ) djzkoop: Ang. lättat svänghjul så hur blir körbarheten med det? Vad vinner man på att byta till det? Körbarhet i allmänhet sämre, beroende på vad man menar med ordet. Svängmassan är en energibuffert och med en mindre buffert så blir det lättare att få slut på energi, d.v.s. kärringstopp. Lättar man mycket så kan man bli tvungen att höja tomgångsvarvet. Att man lättar svängmassan beror på att det är en massa som ska accelereras samtidigt som den nyttiga accelerationen av massa, d.v.s. bilen och du. Då svänghjul/balansaxlar/vevaxlar o.s.v. ska accelereras till tusentals varv/min kan några sparade kilon på rätt ställen göra en avsevärd skillnad, speciellt på lägre växlar. |
|
|
M60:s grenrör suger hårt. Extraktorgrenrör gör en hel del effekt. (Källa: en bekant som byggde Seven med M60. Han i sin tur fick denna info från ett långloppsteam som körde med M60 i en 635:a, tror jag det var.) |
|
|
ErikBerg: Det måste vara Team Bapelsin i SLC. Dom kör(de) för övrigt med S60. ;) www.koopfan.se BMW 540 Drifting Edition |
|
|
Nån som vet vart exakt man kan köpa grövre extraktorrör till M60? www.koopfan.se BMW 540 Drifting Edition |
|
| Team Bapelsin körde M60 innan man gick över till S62. De byggde egna grenrör eftersom original inte passade, ens nära. Någon nämnvärd effektökning har jag inte hört talas om. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.