|
|
|
|---|---|
|
Någon som sitter på en detaljerad teknisk spec på vad Alpina gjort med E60 B5 motorn? (N62B44 bas) kamvärden, kolvinfo, cylinderfodring, stakar, vev & ramlagertyp, ramlageröverfall, övrig modifiering? Dvs. inte bara reklambroschyrs infon. | |
| Jag har ingen info till dig men skriv gärna vad du hittat om du letar på informationen någon annan stans =) | |
|
Lizzardo>> Det skall jag göra. Ingen som kan ge uppslag? |
|
|
So far. Alpina använder sig av "orginal" block från Steyr, dock med annan borrning som motsvarar rätt kolvspel för 92.007 diameter kolvarna. Egen spec, smidd vevaxel. Jag blev överaskad av att N62 orginal har gjuten vev. Ett lågvattenmärke för BMW. (Jämförbar motor, GM Northstar V8 4.4l 32v har smidd vevaxel) Oljepump samma som orginal Vattenpump och termostat samma som orginal Vevstakar cc 138.5mm (Orginal 140mm) Egna spec på kolvar från Mahle (9.0:1 i komp) Diam 92.007mm (orginal 91.986mm) Ramlager och vevlageröverfallsbultar är samma som orginal. Topparna verkar helt orörda, (samma kammar och ventiler) Grenrör och kat orginal Insug orginal Topp packningar är Alpina unika (dock 0.75mm, samma som orginal) Allt som berör kompressor/drivning, smörjning, upphängning och luftkanaler är givetvis Alpina unikt. Vad som skall skilja kompressorn mot en vanlig radialkompressor är följande Patenterad kompressorlösning map. inkoppling av kompressoraxel för att minimera lag och förluster. Denna lösning parasiterar endast ca 20hk vid 6000rpm. Samt ett spjäll uppströms för att reglera luftflödet in i kompressorn. Denna funktion skall minimera lag och förluster. Dvs endast den luft som behöver passera över kompressorn gör det vid "frirull". Efterforskningarna fortsätter............ Om någon vill korrigera eller kommentera, feel free. |
|
|
Vidare ------------------------------------------------- Topplocksbultar samma som orginal ------------------------------------------------- |
|
|
Intressant, detta hamnar i favoriter. Har du hittat nått mer? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.