AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.336

Spårkänslig 320 Ci 04:a

Hej !

Bytte till sommardäck i helgen på min 320 Ci STCC 2004:a...

Köpte bilen för ett par månader sedan och gick från 205/65R16
runt om till 225/40R18 fram och 255/35R18 bak.

Däcken sitter på M135 fälgar.

Har inte ägt någon bil tidigare med såpass "extrema" däck och är inte klar över om vägegenskaperna är som det ska ?

Bilen är extremt spårkänslig och drar i sidled, både till vänster och höger. Dessutom drar den till vänster enbart från inbromsning i låg fart till stillastående.

På vintersulorna gick bilen hur bra som helst !

Låter detta helt galet och vad kan ett eventuellt problem bestå i ?

Tacksam för hjölp och råd !

M
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Har exakt samma problem med min, fast det har blivit bättre efter det att jag bad Ringtjänst i Arlöv (vilken service!) kolla på den.

Gubben som följde med tyckte det var normalt med tanke på bredden på däcken och det enda han gjorde var att han pumpade upp däcken lite. Han föreslog att jag skulle experimentera själv med att höja och sänka luftrycket för att hitta "balansen".

Han trodde inte en hjulinställning skulle hjälpa eftersom min bil gick precis utmärkt med vintersulor.

Letade lite bland gamla inlägg och jag läste att det bör bli bättre efter ca 100 mil allteftersom däcken slits in...
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Har exakt samma problem med min, fast det har blivit bättre efter det att jag bad Ringtjänst i Arlöv (vilken service!) kolla på den.

Gubben som följde med tyckte det var normalt med tanke på bredden på däcken och det enda han gjorde var att han pumpade upp däcken lite. Han föreslog att jag skulle experimentera själv med att höja och sänka luftrycket för att hitta "balansen".

Han trodde inte en hjulinställning skulle hjälpa eftersom min bil gick precis utmärkt med vintersulor.

Letade lite bland gamla inlägg och jag läste att det bör bli bättre efter ca 100 mil allteftersom däcken slits in...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har samma dimensioner som du, och jag har märkt att när framdäcken blir slitna så spårar de rätt mycket, men det har hjälpt att köpa nya däck. Men vadj ag förstod så är dina däck nya?

BMW CS #5206
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Det kanske är dags för byte av bussningarna bak på länkarmarna. bilen har också en tendens att vara vindkänslig när de är slitna.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Ytterligare en erfarenhet så ni förstår hur illa det kan kännas utan att vara fel.

Har samma dim som du malem. Köpte bilen i 5 maj förra året så hann köra med sommarsulorna ända till okt/nov. Har sedan kört med 205bredd på vintersulorna fram tills 1 april. ALltså hade jag kört med båda sulorna och borde veta hur det ska kännas.

När jag kastade på sommarsulorna förra tisdagen så kändes det som däcken banne mig satt löst och att dom skulle åka lös, den spårade och hade sig. Sommardäcken har inte suttit på en sommar så dom är fräscha.

Hur som helst så återdrog jag däcken samma dag och visst kännner jag att det spårar en del på dåliga vägar, men klassar det mest som vanesak, är då tusen gånger mer nöjd med greppet i rondeller=)

Men skillnad mellan 205runtom och 255/225, absolut!

/Hampus
Länk
Tack för tips och råd...

Upplever precis som några av er en ENORM skillnad mellan vinter och sommardäck...

Med vinterdäcken kändes bilen helt "normal" och min förvåning över de, i mina ögon, försämrade vägegenskaperna är total.

Ska efterdra hjulbultarna idag och sen laborera lite med däckstrycken och se vad som händer.

Detta irriterar mig enormt !!!

Mvh
Mattias
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
jag kör däcktryck:

3.2 kg bak
3.0 kg fram

funkar fint om man gillar aktiv körning:)

/Hampus
Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Visst spårar det med breda, styva däck, speciellt när man går från de mjuka vinterdäcken. Har samma dimensioner som trådskaparen och upplevde bilen som extremt spårkänslig nu vid bytet till sommardäck, mer än den nånsin varit tidigare. Jag tror att dte mesta kommer lösa sig när däcken har rullat en 100 mil och ruggat upp sig lite igen efter vintervilan.

Min bil: Länk
Får se vad som händer de närmaste dagarna...

Vad anser ni vara optimalt lufttryck i de däckdimensioner jag har?

Mattias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Riktiga lågprofilare som dina däck beter sig tvärtemot "vanliga" däck vid höjt tryck. D.v.s mitten av slitbanan buktar in vid högt tryck vilket jag kan tänka ger spårigare egenskaper. Prova att sänka trycket ordentligt för att se om det blir skillnad. Sedan gäller det ju försås att inte ligga FÖR lågt då du får högt slitage mitt på slitbanan.

AE
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Ytterligare en aspekt är att vägarna (åtminstone här i norr) tagit otroligt med stryk denna vinter, förklaringen ska vara väder och felmaterialval.. Så den väg man körde före vintern har i många fall försämrats avsevärt...

/Hampus
Länk
to
112
tomb
BMW 318d F31
Jag har 225/40R18 fram och den är spårkänslig, har 2,6 bar eller nåt i nu. Vågar jag verkligen ha i 3.0 bar fram med dimensionen jag har?
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Inkräktar på 3:ans forum men ja tror ni har överseende med det, d hoppas ja iaf:)..
Har 225/40-18 fram med ca 4mm kvar och nya 255 bak, och det spårar..Mina erfarenheter hittills har vart att ju slitnare däck fram desto spårkänsligare. Det blir lite bättre med höjt däcktryck..har 2.8 fram nu.
Testade kompisens nya 225/55-17 fram och ingen spårkänslighet alls, så nog ska det köpas in nya däck snart, ska bara slita ner nuvarande däck ett tag till;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.