|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har idag haft lite problem med att cabben inte lossnar lätt från de två fästpunkterna ovanför vindrutan. Har provat att vicka lite på fästanordningarna i cabben, allt känns/ser bra ut. Smörjde lite lätt ändå. Har någon annan haft liknande problem? Lösning? Tacksam för idéer. Z | |
| Ingen? | |
|
En annan cabbade ner för första gången i år förra onsdagen, sedan gick taket inte att fälla upp... Reparations kostnad enligt BMW: MINST 20000:- häääärligt :( |
|
| Lider med dig... :-( | |
|
Man vänta här nu! Jag har också problem med min Z4. Betala 20000 och se glad ut är ingenting för mig. Kan vi inte försöka att lösa detta tillsammans? Mitt problem är att sufletten ibland inte vill gå upp eller gå ned. "Klorna" i vindrutan lossar, men sedan står suffletten still eller går en liten bit. Om man tar ned den manuellt, så blir det samma sak när man kör upp den. Haken som håller suffletten fast i nedre läget lossar som den ska, men sedan står sufletten still eller går en liten bit i bästa fall. Så nu till frågorna; Var sitter själva motorn som kör upp/ned sufletten? Hur får man bort luckan i främre delen av taket? Enliget instruktionsboken ska man kunna ta bort den och veva in/ut klorna! Det finns en switch på innerväggen i bagageutrymmet som känner av om man förstorat lastutrymmet med vreden, den har jag kollat att den klickar till. Jag har dock inte ohm mätt den (vet inte hur jag ska komma åt). Såg i en annan tråd att någon med en Z3 hade problem med en switch. Sedan har jag hittat en sensor (tror jag) på vänster sida av bilen där sufletten går ned. Men vad gör denna? Någon som vet? Finns det någon som har en reparationsbok till Z4? Alla ideér mottages tacksamt. |
|
| Prova denna: Länk | |
|
Hej jag hade sufflettfällningsproblem på min Z3 och efter byte av microbrytaren så fungerar den klockrent. Den sitter monterad till vänster och har till uppgift att hindra att reläerna som styr fällningsmotorn ej kan slå till om man inte har lossat hakarna fram och vickat upp sufflettens framkant. Z4 kanske har en liknande funktion så det är nog en bra ide att försöka mäta upp brytaren. Om den funkar som på Z3 ska det vara 0ohm i det läget där man kan fälla ned suffletten (jag hade 7ohm på min) och ej kontakt då suffletten är på plats. Men det kanske funkar annorlunda på Z4. MVH Per |
|
|
Ojdå Z4 har lite mer avancerad teknik med hallelement som känner av sufflettens placering, så då är det bara att bortse från min tidigare beskrivning. MVH Per |
|
|
Nu jäklar! Tack för länken maranander (och tack för försöket permoh66). Precis vad jag var ute efter, en beskrivning hur det funkar. Här ska det läsas och problem ska lösas. Nu blir det lite kvällsläsning, och i morgon kväll (om jag hinner) ska jag kolla lite på bilen. |
|
|
Fick bytat motorn till sufletten för nästan två år sedan, vad jag har förstått är det en svaghet på Z4an...BMW ville ha 11000kr för detta byte....bilen hade rullat lite mer än 3000mil då. Någon goodwill ville BMW inte alls höra talas om, vilket jag tyckte var snålt....som tur var så pratade jag med mitt försäkringsbolag som tog skadan. Motorn sitter bakom förarstolen i panelen bakom dörren, jag var inte med vid bytet, men hela sufletten togs bort iaf. Man kan fälla sufletten manuellt, man drar bort locket uppe i framrutan, tar fram veven för att veva upp låshakarna, sedan drar man bara ner hela sufletten, sedan öppnar man bagaget och drar i en liten ögla för att öppna låsen som håller ner sufletten på plats. Fälla upp görs allt omvänt. |
|
|
Hur får du bort locket i taket vid framrutan Hans? Drar man nedåt eller bänder utåt? Jag tar i för kung och fosterland och får inte bort luckan. Ska man använda något verktyg? Jag vill ju inte ha söder den. |
|
|
Du tar tag i bakanten av luckan, trycker framåt och drar samtidigt neråt, jag var tvungen att gå ut till bilen och prova för att påminna mig :) Som du beskriver ditt problem med sufletten är exakt som min suflett uppförde sig....Lycka till med luckan. MVH Hans |
|
|
Hej igen. Har nu läst och kollat en del och allt tyder på att det är motorn som är trasig. Jag ringde bilcentralen och hörde vad det skulle kosta och det visade sig att min bil (som är en 05:a) har nybilsgaranti kvar. Det visade sig att den första ägaren hade förlängt den. Ibland ska man ha tur :-) |
|
| kan man förlänga en nybilsgaranti, har aldrig hört talas om det! | |
| Jo uppenbarligen. I allafall i Belgien där den är köpt från början. | |
|
Har kommenterat detta "läge" för ett antal månader sedan. Hade på min Z4 -03 samma problem, dvs. fällning/resning sufflett ville inte alls fungera via automatik. Endast manuellt. Konstaterades att oxidering angripit elhydraulik samt slagit ut drivning fullständigt. Kablage också angripet. En plastkapsel som omger motor har ej hållit tätt. Både motor och kablage byttes ut på verkstad. Kostnad 14500,00 Kr. Fr.o.m. 2006 har BMW på sin Z4 en helt ny inkapsling av elmotor, vilket ger en utökad driftsäkerhet. Problemen existerar egentligen endast på 2003-2005. Kommer med tiden att bli mer och mer frekvent - och kosta pengar - eftersom garantier inte längre finns. Förvånande att ett försäkringsbolag vid ett tillfälle tagit kostnaden...! Carter |
|
| Om det är som du säger Carter, så kan man ju hävisa detta till edidemiskt fel. Och isådana fall borde ju BMW stå för detta. | |
|
Det var min bil, eller min frus om man ska va korekt :) som fick försäkringsbolaget att ta kostnaden på suflettmotorn. Jag var helt beredd på att ta kostnaden, men ringde ändå försäkringsbolaget samma dag som jag skulle hämta bilen efter reperationen...försäkringskillen var mkt förbryllad över BMWs agerande med att inte ta kostnaden, så han sa helt enkelt...är dom så snåla så tar vi kostnaden istället :) |
|
|
Till Motorman samt Hans.M -- BMW har i sina villkor betr. "nybilsgaranti" en omfattning på 3 år, oavsett var bilen i ursprunget hör hemma. Alltså - efter 3 år gäller inga garantier utan ev. godtaganden från BMW får i så fall omfattas av s.k. "Goodwill". Det här ämnet har jag dragit i "långbänk" både mot försäkringsbolag, BMW-verkstad och Vi Bilägare. Till Hans.M är det bara att säga "Grattis!!" Carter |
|
|
Det var just "Goodwill" jag åberopade, har för mig att 3 års gränsen för garantin just hade löpt ut, BMW var helt kalla, dom tom. påstod att vi hade haft sönder plastkåpan som skyddar suflettmotorn, min fru svarde dom hur då?, jag vet inte ens vad det är för något ni påstår jag haft sönder? Folksam tog alltså skadan och det kändes skönt. |
|
|
Hej, det verkar som allt jag läser händer. Nu har min Cab slutat fungera.. precis samma problem som trådskaparen beskriver. Nu är min en 04:a så jag lär ju inte ha någon garanti kvar. Borde inte någon annan än bmw kunna fixa detta? verkar ju sjukt dyrt med 15000 för en sån sak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.