AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.323

Byte av vänster bromsrör bak efter besiktning

Sida 1 av 2
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Vid besiktningen idag så fick jag ombesiktning pga att vänster bromsrör bak vid hjulhuset
var angripet med rost. Nu har jag några frågor ang byte.

1. Måste man byta ut hela bromsröret eller räcker det med den angripna delen?
2. Finns det färdiga längder att köpa på bmw eller måste man kapa till dessa själv?
3. Vilka verktyg är lämpliga vid bytet?
4. Vad kostar det att lämna in för byte?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
åk till mekonomen med det gamla dom gör likadan
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok, tackar för det

//Jonas

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Någon som vet om det hur långt bromsrör som bör bytas?
Är det lång bit till nästa koppling , dvs från hjulhuset och fram?
Rostangreppet var ju i böjen på röret framför hjulhuset vänster bak.

Finns det färdiga längder att köpa hos bmw komplett med nipplar?

//Jonas

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om du böjer dig ner och tittar under bilen så ser du väl var nästa koppling är, såvitt jag kan förstå... går inte det fortare än att skriva på internet och fråga någon annan?

Det finns färdiga rör att beställa på BMW, men varför köpa dyra bromsrör där när du kan köpa billiga på t.ex. Mekonomen? Det är liksom bara ett rör vi talar om... ingen direkt avancerad del, om vi säger så.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok enor då tackar jag för tipset och ber om ursäkt för mina dumma frågor ;)

//Jonas

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det räcker med att ersätta den skadade delen, dvs att skarva rör är fullt tillåtet om man vill fixa det snabbt och enkelt ..
skarva lägg ner det gör vi ej i sverige
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo då, jag har skavat massor med rör, det är en massa onödigt jobb att byta ett längsgående rör på 3-4 meter när det bara är 1 dm som är rostigt.
Köp inte orginalrör, då får du samma skräp som satt där innan, köp eftermarknadsrör i koppar/nickel, dom håller en evighet och är mycket enklare att jobba med.
det finns 2 olika material Man ska ej fuska bättre lägga ut dom småkronorna Men du skarvade väl på en bil du skulle sälja
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Man kan ju iofs skarva om man vill, det är ju funktionen och enkelheten som man är ute efter. Men det kanske finns i vissa längder från bakre hjulet till nästa nippel eller är det draget ett helt rör hela vägen?

//Jonas

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så här der layouten ut: Länk
Det är inget fusk med att skarva röret. Pos.2 är just en skarvnippel orginal. Varför byta 3 meter felfritt rör? Verkstäder använder sig ofta av skarvnipplar och det blir ju samma konflikt materialmässigt om man byter till närmsta nippel, som om man lägger till en skarvnippel.

AE
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Anders-72. Tack för layouten. Ska kika lite närmare ikväll får se om jag hittar några skarvar. Tråkigt med rost på bromsrören redan, men de sitter ju taskigt till framför hjuhusen i vatten och saltstänket. Rosten sitter precis i böjen.

//Jonas

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
thomasi:
Kom med i matchen nu va ... är det inte dags ??
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ofta låter verkstäder bli att byta hela bakre rören då de på många bilmodeller går över bensintanken, som i sin tur rostat fast i varenda infästning och kan vara RIKTIGT svår att få bort ( inte så lyckat att värma infästningar runt bensintanken ).

Handlar helt enkelt om tidseffektivitet. Blir enklare att mha nippel skarva på en ny bit på den skadade delen av bromsröret som oftast bara är den "synliga" delen framför tanken.
jag är med gjorde straff
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Highway Star. Jag är nog helt inne på din del. Precis som du säger så ligger vänster bromsrör ovanför tanken och det är riktigt eländigt att plocka ner.
Var inne på BMW (Carlsson Bil) här i Örebro och hörde mig för om vilken kostnad ett byte skulle medföra. Han vred lite på sig och sa att de inte hade något fast pris på ett sådant byte utan att de gick på timmar och att jag kunde räkna med minst en dags arbete för verkstaden, så då hamnar man väl runt 5-6000 kr i så fall ;( Det svider ordentligt om man ska behöva slanta upp de stålarna för att byta ut ett rör under bilen. Det landra ju på runt 2000 kr per meter för ett bromsrör inkl arbete. Men då får man ju ett fackmässigt utfört arbete som han sa på BMW så viktigt påpekade. Men man kanske klarar sig i ett kallgarage med domkraft och ett sjuhelsike till tålamod. Den som lever får se......

//Jonas

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
För att skarva ett rör behöver du ju koningsverktyg, finns en billig sats på Biltema som funkar bra, rör o nipplar hittar du där oxå.

Att kona koppar rör är plätt lätt, stålröret på bilen är lite värre, för det är mycket hårdare. Viktigt är att skrapa/slipa rent röret så mothållet får fäste mot ren metall, för att det inte ska rinna bromsvätska ur röret när du jobbar med det, tar du en brädbit eller nått och sätter mellan stolen och bromspedalen, så pedalen är nertryckt en liten bit, då spärrar du utgångarna från huvudbroms cylindern och vätskan kan inte rinna ur, det gör även så du bara behöver lufta den del du jobbat med.

FRAMFÖRALLT Glöm inte trä på nippeln innan du konar.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Isåkare: Tack så mycket för tipset. Ska kolla under bilen imorgon för en utvärdering så får vi se om jag törs ge mig på det. Får se hur pass mycket rör som behöver bytas ut.

//Jonas

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har tyvärr aldrig varit under en E46a så jag kan ge dig några mer tips, men kan du ta ett kort och lägga in så ska jag nog kunna hjälpa dig vidare.

En sak till, det är inte olagligt att dra ett nytt rör en annan väg, bara det är bra fastsatt och inte ligger mot nån stans.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Isåkare. Tack så väldans mycket. Tar med mig kameran till garaget imorgon för dokumentation av det rostangripna bromsröret.

//Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.