|
|
|
|---|---|
|
Alloj, Har en 520i -97:a som jag letar däck för (har köpt nya fälgar som skall passa 235-45:or), jag sitter och funderar på vilka däck jag ska köpa. Har varit och pratat med olika däckfirmor och det är en sådan huttans stor skillnad på pris och rekommendationer. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta och köpa, som värst fick jag ett pris på 2500kr för 1x K105 Hankook (och det skulle tydligen vara "toppendäck"). Lite googlesökande visar ju tvärtom, men ändå har den vunnit AMS nr 7 2008s test (fattar inte riktigt). Däckonline har ju K105:orna för 1000kr/st och Michelin Primacy HP för 1500kr/st. De kan ju vara gamla däck producerade ngt år sedan, men det priset för jag väl ta. Hur som helst så funderar jag på att atingen köpa 4st Hankook K105:or från däckonline eller 4st Michelin däck. Vad skall man satsa på tycker ni? Vibrationer på e39 är tråkiga (även om jag har vant mig...) så jag vill bli av med dom så mycket som möjligt iaf. Jag tänker mest på "totalkostnaden" och inte direkt på vad jag blir tvungen att betala idag. | |
|
Om du har tänkt ha däcken på bilen tills dom är slut skulle jag helt klart ha valt Michelin. Har testat dom där K105 och i mitt tycke så slits dom väldigt fort och då pratar vi normal landsvägskörninng och inget annat. Michelin är kända för att ha däck som rullar länge, det är i mina ögon ingen överdrift att dom hävdar 25% längre livslängd än genomsnittsdäcket. Min subjektiva åsikt är att K105 är sämre än genomsnittet på den fronten. Sen är jag rätt övertygad om att du får en trevligare bil på alla sätt med Michelin på fötterna. Dessutom hade jag ett K105 däck som det blev en bubbla på, fick det inte ens på garantin (kanske man inte fått oavsett märke). Sen upplever jag att däcken slits ojämt och då menar jag inte pga av hjulinställningen. Två däck som hela tiden suttit på samma axel är jämt och fint nötta men det ena däcket har 3mm och det andra har 4,5mm mönsterdjup jämt och fint över hela slitbanan. Känns även som att gummit blir markant mjukare längre in i däcket vilket ger ett accelererande slitageförlopp på mina K105. |
|
|
Jo....Hankook K105 har mig veterligt inte vunnit någon test någonstans.. Däremot Hankook Ventus Prime i den specifika dimensionen 235/55-17(W eller y-klassad) har vunnit ett test i AMS. Vad du ska välja? Tja...Continental Premium Contact 2 är ett synnerligen bra däck i många dimensioner...säkert också det du funderar på. Även Bridgestone Turanza ER 300 kan du lita på.. Mvh Janne. |
|
|
Jag vet inte, men jag googlade just på Hankook ventus prime och hittade detta: Länk och enligt den är just K105:an en Ventus Prime. Hur som helst blir det nog michelinen, men ska titta på dessa Continental och bridgestonen |
|
|
Hmm...du har alldeles rätt där...sorry. Jaja... Vet inte, men för mig känns ändå Michelinen du funderar på inte riktigt på topp...men jag har o andra sidan inte åkt någon form av Michelin på länge.. Beror också på priset,dvs vad du kan hitta för "lågpris" på Michelinen kontra dyra(normalt sett) Conti eller Bridgestone...t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Om vi säger så här, vart kan man få tag på "topp" däcken av michelin online? Jag menar, vad är det som säger mig att däckhandlaren som säljer michelin för 2500-3500kr/st är bättre än just de som handlar på gummihuset/däckonline. Om just dessa onlinebutiker har sämre michelindäck än lokalhandlarna lär det ju finnas ngn online leverantör som leverar "de dyrare" michelin däcken lokalhandlarna säljer. Hur som helst är det ju klart man ska kolla på tilverkningsdatum på däcken, lite svårt att göra det online förstås. Hur som helst så ska jag kolla in på cont och bridgestone. |
|
|
Jo...just det där med att hitta rätt däck till rätt pris är ju ingen lek...problemet också med butikerna "online" är att det blir en smula krångligare om reklamation krävs av ena eller andra orsaken... Säkert billigast på däckonline eller dylikt,men om det är bäst är lite en fråga om "komfort" också. Jag menar man ska hitta en gummisnubbe som monterar o balanserar till hyfsad kurs samtidigt som man får hoppas att däcken inte är orunda eller på annat sätt "sönderlagrade" eller så... Men visst,jag har faktiskt själv handlat på däckonline en gång och priset var det jag tittade på då(extremt billiga Nokia däck hittade jag)+att leveransen var jag nöjd med i slutändan. Mvh Janne. |
|
| Jag funderar i alla fall på Hankook efter den lysande recensionen de fick i sanaste numret av AMS. Själv har man ju ingen möjlighet att pröva däck så som de gör och att fundera i termer av "mina Michelin gillar jag" blir ju rätt värdelöst om man inte testat andra märken under samma förhållanden. Jag tycker inte alltid att tester är bra instrument att gå efter men tror ändå att när det gäller däck kan det vara lämpligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.