AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.321

Vilken transistor behöver bytas för att få ordning på fläkten i 635csi - 85?

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Hej igen.
Eftersom allting går så himla bra nu :-), så tänkte jag försöka fixa till problem med fläkten i 635an åxå.

Den går alltså bara på fullt oavsett om jag har ac på eller inte, efter lite sökningar har jag kommit fram till följande.

Om fläkten bara går på fullt men funkar normalt med ac-knappen intryckt, är felet en transistor under fläktmotorn.

Om fläkten bara går på fullt oavsett ac på eller av, är felet en transistor bakom panelen.

Jag inser att det kan säkert vara andra fel åxå, men är det rätt att jag skall testa byta transistorn bakom vredet på panelen i första hand?

Mvh MIkael

Eftersom det verkar vara kupefläkten som går för fullt tycker jag du skall pröva att byta ut motståndet som sitter under fläkten i motrrummet.
Du Kan läsa mer om hur du gör här
Länk

Mvh Fredrik

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Jo men det var där jag läste det som jag skrev. Att om fläkten bara går på fullt när ac är avslagen, men fungerar normalt med ac på. Så skall felet vara som du skriver. Men som i mitt fall, skall det sitta under panelen.

Jag tror dock att jag skaffar bägge komponenterna, om de inte är för dyra.
Så börjar jag under panelen.

Mvh Mikael

ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Transistorn (2N3055) som sitter under fläkten i motorrummet kostar hela 35 kr på elfa, men det borde finnas hos närmsta tv-reparatör.
Jag hadde samma fel som du beskriver. började också med att riva i panelen och felsöka utan resultat. det var en hel del jobb att lossa mittkonsoll etc.. Att byta transistorn under fläkten däremot var lätt och eftreåt var problemet löst.

Fredrik

bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Ja får se vilken jag börjar med, skall bara få hem komponenterna först.
Får väl singla slant :-)

/Mikael
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Har nu bytt transistorn bakom fläktreglaget, och den var trasig. Nu funkar fläkten med ac intryckt, men går bara på fullt annars.

Återstår då att byta den i motorrummet åxå, så blir det nog kalas.
Tur jag köpte bägge :-)
/Mikael
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Sådär, nu har jag bytt den andra transistorn. Fläkten funkar perfekt, bytte åxå några lampor innanför panelen. Under 100 spänn i materiel + lite jobb, man kan bli glad för mindre :-)

/Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.