|
|
|
|---|---|
Black fear Z4 |
Hej, jag undrar vid vilket miltal man bör byta växellådsoljan i en Z4-03 på 7 800mil. Black Fear Z4 |
|
Enligt BMW är det nog en olja som inte behövs bytas överhuvudtaget. Jag byter var 8000:e mil. /// Viktor |
|
|
Som sagt, BMW anger lifetimeoil men jag byter varje Inspection 2 el ca 12 k mil. Mvh Asken |
|
|
Hoppas det är okej att jag frågar i denna tråd, då den ändå rör växellådsolja och byte av den... om det är NÅGON på detta forum som har en E34 med automatlåda och som vet om man bör byta växellådsoljan eller om man ska låta bli? Som jag förstått det är det jue evighetsolja i lådan och vissa säger att man absolut inte ska byta oljan om inte bilen går dåligt (min går som en klocka!), för att det kan förvärra saken och i värsta fall så kan motorn börja gå dåligt och lådan rasa efter det... ... medan andra säger att man bör byta oljan... Så frågan är, min bil har passerat 20 000 mil, är svensksåld och kärring körd (ägarinnan innan mig var en kvinna på 78 år och innan henne har bilen bara ägts av BMW handlaren)... så ska jag ge mig på det eller bara byta oljan i motorn? Tacksam för hjälp! |
|
|
Det är aldrig fel att ge bilen ny olja bara man häller i rätt typ och mängd.. Själv bytte jag i växellådan häromdagen (fattades någon dl olja). När jag sedan bytte i diffen fick jag en överraskning, det var ganska exakt 1L olja i den och det fanns inga tecken på läckage. Det ska nämligen vara 1.7 Liter. Detta beror säkerligen på att Castrol, Mekonomen m.fl anger att diffen rymmer 1L !?!?!! Renovering av lamellerna i diffbromsen nästa... Så det kan vara värt att göra ett byte så man iallafall vet att man kör med rätt mängd olja... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.