AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.055

Vilket bensinkort är bäst?

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag behöver skaffa ett nytt bensinkort och med det behöver jag kunna tanka och betala på P-automater i stan.

Vilken bensinkort är bäst? Ni som har kort hos de olika bolagen kan väl skriva o berätta om hur ni tycker att det fungerar, vad det kostar och vilka rabatter som erbjudes.

__
Min bil:
Länk
Jag har Shells "Euroshell" privatkort. Har 1% rabatt på drivmedelspriset (dvs fn. 12.69 öre/lit för 95 oktan). Rabatten blir högre när priset stiger och tvärtom vid säkning.
Hade tidigare 25 öre/lit men Shell reviderade sitt rabattsystem förra sommaren och jag fick därmed mindre :-(
Kortet kostar inget.

Har även Preem via mitt bilägande som ger 25 öre rabatt/lit. Kostar inget heller.

Har även JET kort- inga rabatter, kostar inget men funkar inte heller i P-automater.
När det gäller Preem är det väl bara 25 öre på bemannade stationer (som ligger 25 öre över priset på obemannade stationer, på listpriset). Och de där 25 örena får man tillbaka i form av rabattkuponger osv.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har både Shell och Statoil med kopplade kontokort. Båda dessa ger 1% rabatt på allt man handlar överallt i världen. På drivmedel ger Shell 3% och statoil ett fast belopp, typ 25 öre/liter.
På Shell får man sin insammlade rabatt avdragen på näskommande månads faktura. På Statoil får man en check en gång per månad som man kan lösa in till kontanter.

På OK har jag bara ett bonuskort men där kan man regga ett kontorkort så när man betalar med sitt kontokort (i mitt fall mitt Statoilkort) så får man bonus hos OK. OK tankar jag sällan på men använder då och då deras GDS.

Om man är Guldkund på Statoil (över 1200 liter/år) så får man då och rabattkuponger på diverse olika saker. På OK får man ett kuponghäfte en gång per år. På Shell har jag än så länge bara fått räkningar...;)

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Rabatt är väl kul... men 30 öre per liter gör ingen skillnad på månadsbeloppet.
Hur ser det ut med stationsutbud, inom och utanför norden? Vilket kort är mest användbart på semestern osv?

__
Min bil:
Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det beror på vart du semestrar ;) Men om vi talar om Europa så skulle jag säga Shell, baserad på egen erfarenhet. Jag har inte sett många Statoil mackar i t.ex. Tyskland, JET däremot finns det lite överallt :)

Mvh/ Niclas
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vid senare eftertanke så kom jag på att Statoil köpte väl upp JET i Norden? Kan ju tänkas att de har ett samarbete i övriga Europa?

Mvh/ Niclas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
JET-kort har jag redan, men den gäller dessvärre inte utanför norden.

__
Min bil:
Länk
Statoil-kortet kan du tanka med på alla bensinstationer i världen som tar Mastercard och du får därmed poäng på köpet

Använder mitt kort mycket ofta och får minst en gång i månaden en 100-lapp från dom att hämta ut i kontanter på macken

Eftersom jag reser mycket i tjänsten blir det en del

Speciellt om man kommer upp i Guld-nivå som jag gör

Och sedan nyligen kostar kortet inget i årsavgift längre ! Klart bra ju !
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om rabatten inte är något du bryr dig om så kan du väl tanka med ditt bankort/kontokort. Funkar i regel på alla mackar inom och utom norden.

Annars är det väl så att Shell är den kedja som har störst täckning i Europa. Statoil finns väl bara i Norden samt Baltikum.

___
//Ulf
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst kan man tanka på bankkortet, det är också så jag har gjort hitintills. Huvudsaklinga argumentet för att skaffa nytt bensinkort är att kunna betala p-avgiften när man parkerar i stan. Dock kändes det som en bra ide att kontrollera om något kort utmärker sig på något område. Så man skaffar rätt kort så att säga.

__
Min bil:
Länk
Transocean
Med Ikanobankens KASH-kort får man alltid 5% på bensin och allt annat man handlar på macken i Norge. Vet inte om Kash-kortet existerar i sverige, men med tanke på att Ikano/IKEA härstammar från sverige så vore det väl inte helt omöjligt?
En hel del av de nordiska bensinstationerna har även sammarbete med utländska kedjor, t ex Nestle i Finland, Texaco mfl hos vilka också det svenska kortet fungerar på.

De p-automater jag sett som tar emot bensinkort har också tagit emot bankkort.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bästa bensinkorten är Coopkortet med Visa Icas med Visa likaså..då får man poäng och får tillbaka rabattcheckar samt att drivmedlet på de flesta stationer har samma pris oavsett korttyp...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag tankar alltid på mitt Eurocard. Det gäller på de allra flesta mackar i Sverige samt i hela världen där Master Card funkar, inget tjafs med poäng och rabattcheckar som man bara kastar i alla fall, dessutom slipper man ha så många kort i plånboken.

Mats
BMW CS #5847
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
*ler* Kastar du även återbetalningscheckarna till Ica och Coop också ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

gto: ett tips om man orkar hålla på med flera kort är att ha t ex Statoil MasterCard samt ett vanligt Icakort och Coopkort. När man handlar på Ica så drar man först Icakortet för att samla bonus och sedan betalar man med Statoilkortet. Summan är 1% rabatt på Ica och 1% rabatt på Statoil.

Låter kanske inte som så stora summor men slår man ihop det mesta som familjen handlar och två bilar som tankas, mm så blir det en hel del pengar per år när man kan få 1-3% rabatt på allt. Gissar på att jag får ca. 4000kr/år tillbaka pga kortrabatter eller bonusprogram. Utöver detta får man ju en hel del andra rabattkuponger från dessa program.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visa business 40 öre litern på OKQ8 även Micropris.
Slutade tanka på Jet när dom tog bort 98 oktan, dessutom är den närliggande OKQ8 Micro 9 ggr av 10 billigare normalt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Använder mitt Handelsbanken Allkort och får därmed tillbaka 17 öre/l på OKQ8 och 15 öre/l på Preem. Dessa får jag tillbaka direkt på kortet, rabatten dras alltså direkt på priset.

Det jag skulle vilja ha ett tankkort till är just P-automater men jag har sett allt fler automater som även tar vanliga bankkort. Den stora majoriteten här i Gbg tar dock fortfarande bara bensinkort, men det kanske är på väg att ändras.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Preem kort genom PCS -33,xx öre på 98 och -50 öre på diesel.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.