AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.137

spindelledet strular, hur farligt?

Is
18
Isi
523i -00
När jag kör i smågupp/gropar så låter det från framdäcket. Nåt metalliskt ljud, samt att det låter när jag svänger mycket åt vänstra hållet. Bilen har gått 20 000mil och har precis satt på bredare däck så misstänker att det är spindelledet. Ska in på verkstad om ett par dagar, så min fråga är: Hur allvarligt är det att fortsätta köra med bilen? Vad kan hända?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vanligaste felet vid skrammel i smågupp är glappa leder på stabilisatorstagen, pos.6 Länk
Är det spindelleder bör man byta så snart som möjligt då de i värsta fall kan dela på sig.
Is
18
Isi
523i -00
Ok, om det nu är så som du säger. Hur mycket kan det kosta att fixa detta på en verkstad?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svårt att svara exakt, men stabilisatorstag kostar 150:-/st ung. och montering går på 15 min på sin höjd. Inget svårt att byte själv egentligen.
Spindellederna byts med hela länkarmen och de kostar runt 8-900:-/st och monteringen borde väl ta 30-60 minuter.
Efter ett byte av en länkarm är den bra att göra en framvagnsinställning då man kan ha påverkat inställningen vid bytet.

Dessa säljer bl.a. framvagnsdetaljer: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Omräknat i pengar skulle jag tro att det totalt kostar runt 350-400:- att byta ett stabilisatorstag och 1500-2000:- för byte av en länkarm.
En hjulinställning gissningsvis mellan 700-1000:-
Men bäst är om du frågar om pris. Det här är bara mina gissningar :)
Is
18
Isi
523i -00
ok, verkar inte vara så farligt :) Gissar att priset skulle landa på några tusenlappar om jag gick via bmw.

Men behöver man köpa delarna själv? Kan inte verkstaden fixa det :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nämde priserna för att gissa något om fördelningen mellan material och arbete bara. Verkstaden fixar ju delarna om du lämnar in bilen.
En auktoriserad BMW-verkstad kanske ligger något högre i timdebitering, men vad gäller pris på delar kan dom ofta klå Mekonomen etc. Bytte länkarm i samband med en service på BMW för runt 1700:- har jag för mig.
Is
18
Isi
523i -00
okej. jag är bara rädd att priset springer iväg rejält om jag kör via bmw. Ringde dom idag och fråga hur mycket dom tar för att kolla vad som är felet. Max 500kr sa han. Sen för att fixa delen och montera, kommer det säkert bli uppåt 3-5lax. Oturligt nog så gick min garanti ut för 3 veckor sen. blir nog en vanlig verkstad.

Tack för hjälpen =)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det lät lite saltat ändå. Prova med en mindre verkstad och begär att få delar från någon av de bättre tillverkarna i denna topplista som börjar byggas upp: Länk
Lemförder har jag köpt till Merca på Mekonomen, så det kan vara ett tips att kolla upp. Det finns ju även Mekonomenanslutna små verkstäder.
Vaico kan du handla via länken jag hänvisade till tidigare.
Har du någon mekarsugen kompis, eller om du själv har skruvat lite, så är det inte alltför stor operation att göra själv om du bara hittar glappet.
Hur som helst, lycka till och gör gärna en koll på framvagnsinställningen.

AE
Is
18
Isi
523i -00
Tackar!

Idag när jag hade kört en del så luktade det bränt om däcket. Kan sånt hända? Eller kanske är något annat fel. Aja, har bokat tid iaf nu på en verkstad den 15:e. Ska nog ta det riktigt lugnt med bilkörningen tills dess.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köper du en BMW original länkarm så ligger de säkerligen på en 2-3 loppor exklusive montering. 5 kilokronor för byte av en länkarm låter OTROLIGT dyrt :(

Byter du till exempelvis Meyle som Mekonomen säljer och lämnar in på en märkesoberoend verkstad så kommer du undan med 1.500-2.000kr inklusive montering.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Meyle kostar bra mycket mer än 1500 kr! Till E46 kostar de ~3000 kr inkl. bussningar. Jag har fått prisuppgift på 5000 kr exakt för bytet inkl. delarna hos flera märkesoberoende verkstäder.

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vaicodelarna på Waarwest ligger på 850-900:-/st för länkarmarna till E39 (1+1 per sida). Bärarmen till E46 1300:-
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En länk som ger en liten indikation på BMW´s priser:Länk
Stämmer ganska bra med den undre länkarmen jag fick bytt på BMW-verkstad vid service.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.